مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,120
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,631
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتقاء سلامت دهان و دندان دانش آموزان 6-12 ساله: یک مرور نظام مند

صفحات

 صفحه شروع 66 | صفحه پایان 84

چکیده

 سابقه و هدف: کودکان 12-6 ساله به علت شیوع بالای پوسیدگی دندان, تکامل دندان های دائمی و شکل گیری سبک زندگی, مهم ترین گروه هدف برنامه های بهداشت دهان و دندان هستند و مدرسه آسان ترین و به صرفه ترین روش دستیابی به این گروه است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مداخلات مبتنی بر مدرسه بر ارتقای سلامت دهان و دندان دانش آموزان 12-6 ساله انجام شده است.مواد و روش ها: جستجوی الکترونیکی در پایگاه های اطلاعاتی Scopus, Proquest, Science Direct, Pub Med, Springer, Biomed Central, Google Scholar, Iran Medex و SID با استفاده از کلمات کلیدی فارسی و انگلیسی انجام و مداخلات آموزشی که جهت پیشگیری از بیماری های دهان و دندان و ارتقاء رفتارهای بهداشتی مرتبط در بین دانش آموزان اجرا و بین ژانویه 2004 تا سپتامبر 2014 چاپ شده بودند, مورد بررسی قرار گرفتند.یافته ها: 17 مطالعه انتخاب شده به دو دسته آموزش مبتنی بر رفتارهای خودمراقبتی و ارائه خدمات پیشگیرانه و آموزش مبتنی بر رفتارهای خودمراقبتی تقسیم شدند. آن دسته از مداخلاتی که دارای ویژگی های زیر بودند با موفقیت بیشتری در افزایش آگاهی, رفتارهای بهداشتی, کاهش پلاک و پوسیدگی دندان همراه بودند: استمرار مداخله, درگیر کردن والدین و کارکنان مدرسه در برنامه, کاربرد مدل های تغییر رفتار, استفاده از ترکیب چندین روش آموزشی و به کارگیری تجربه عملی و خدمات پیشگیرانه.نتیجه گیری: استمرار آموزش های اجتماع محور, استفاده از برنامه های آموزشی مدون و ترکیبی, پیگیری, استفاده از نظریه ها و مدل های تغییر رفتار و ارائه خدمات پیشگیرانه بهترین راه رسیدن به نتایج مورد انتظار است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هزاوه ای، سیدمحمدمهدی، شیراحمدی، سمانه، طاهری، ملیحه، نوقان، نسا، و رضایی نیک، نفیسه. (1393). ارتقاء سلامت دهان و دندان دانش آموزان 6-12 ساله: یک مرور نظام مند. آموزش و سلامت جامعه، 1(4)، 66-84. SID. https://sid.ir/paper/253621/fa

    Vancouver: کپی

    هزاوه ای سیدمحمدمهدی، شیراحمدی سمانه، طاهری ملیحه، نوقان نسا، رضایی نیک نفیسه. ارتقاء سلامت دهان و دندان دانش آموزان 6-12 ساله: یک مرور نظام مند. آموزش و سلامت جامعه[Internet]. 1393؛1(4):66-84. Available from: https://sid.ir/paper/253621/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحمدمهدی هزاوه ای، سمانه شیراحمدی، ملیحه طاهری، نسا نوقان، و نفیسه رضایی نیک، “ارتقاء سلامت دهان و دندان دانش آموزان 6-12 ساله: یک مرور نظام مند،” آموزش و سلامت جامعه، vol. 1، no. 4، pp. 66–84، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253621/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button