مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,216
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

601
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی برنامه آموزش پیشگیری از آسیب های ناشی از حوادث مدرسه ای در دانش آموزان ناشنوا و نیمه شنوای دبیرستانی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی

صفحات

 صفحه شروع 32 | صفحه پایان 42

چکیده

 سابقه و هدف: دانش آموزان یکی از گروه های آسیب پذیر در مقابل حوادث می باشند. دانش آموزان ناشنوا و نیمه شنوا به علت معلولیتشان ممکن است نسبت به دانش آموزان عادی آسیب پذیرتر باشند. لذا هدف این مطالعه ارزشیابی برنامه آموزش پیشگیری از آسیب های ناشی از حوادث مدرسه ای در دانش آموزان ناشنوا و نیمه شنوای مقطع دبیرستان بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بود.مواد و روش ها: مطالعه نیمه تجربی حاضر در بین کلیه دانش آموزان ناشنوا و نیمه شنوای دبیرستانی شهر همدان (دو مدرسه) در سال 1392 انجام شد. دانش آموزان به روش تصادفی در دو گروه مداخله (23 نفر) و کنترل (27 نفر) قرار گرفتند. داده ها توسط پرسشنامه ای شامل سوالات مربوط به متغیرهای جمعیت شناختی, سازه های مدل اعتقاد بهداشتی, آگاهی و رفتارهای پیشگیری کننده به صورت خودگزارش دهی, قبل و دو ماه بعد از مداخله آموزشی در دو گروه تکمیل گردید. مداخله آموزشی شامل ارائه یک کتابچه طراحی شده و برگزاری 5 جلسه آموزشی بود. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-16 و آزمون های تی زوجی, فیشر, تی مستقل و آزمون کای دو استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد بعد از مداخله آموزشی افزایش میانگین نمرات آگاهی (P=0.002), رفتارهای پیشگیری کننده (P=0.001) و سازه های مدل اعتقاد بهداشتی شامل شدت درک شده (P=0.001), منافع درک شده (P=0.001), خودکارآمدی (P=0.001) و راهنما برای عمل (P=0.001) در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل معنی دار بود.نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی بر مبنای مدل اعتقاد بهداشتی می تواند سبب ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از آسیب های ناشی از حوادث مدرسه ای در دانش آموزان ناشنوا و نیمه شنوا گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وجدانی آرام، فاطمه، روشنایی، قدرت اله، هزاوه ای، سیدمحمدمهدی، کریمی شاهنجرینی، اکرم، و رضاپورشاهکلایی، فروزان. (1393). ارزشیابی برنامه آموزش پیشگیری از آسیب های ناشی از حوادث مدرسه ای در دانش آموزان ناشنوا و نیمه شنوای دبیرستانی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی. آموزش و سلامت جامعه، 1(4)، 32-42. SID. https://sid.ir/paper/253622/fa

    Vancouver: کپی

    وجدانی آرام فاطمه، روشنایی قدرت اله، هزاوه ای سیدمحمدمهدی، کریمی شاهنجرینی اکرم، رضاپورشاهکلایی فروزان. ارزشیابی برنامه آموزش پیشگیری از آسیب های ناشی از حوادث مدرسه ای در دانش آموزان ناشنوا و نیمه شنوای دبیرستانی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی. آموزش و سلامت جامعه[Internet]. 1393؛1(4):32-42. Available from: https://sid.ir/paper/253622/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه وجدانی آرام، قدرت اله روشنایی، سیدمحمدمهدی هزاوه ای، اکرم کریمی شاهنجرینی، و فروزان رضاپورشاهکلایی، “ارزشیابی برنامه آموزش پیشگیری از آسیب های ناشی از حوادث مدرسه ای در دانش آموزان ناشنوا و نیمه شنوای دبیرستانی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی،” آموزش و سلامت جامعه، vol. 1، no. 4، pp. 32–42، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253622/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button