مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,746
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,662
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر روش تدریس تفحص گروهی بر رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 41

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش روش تدریس تفحص گروهی بر رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان انجام شد.روش: در این پژوهش از روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش استفاده شد. گروه آزمایش با روش تدریس تفحص گروهی, آموزش داده شد و گروه کنترل متغیری را دریافت نکردند. جامعه آماری, دانش آموزان دختر پایه ی اول متوسطه ی ناحیه 6 آموزش و پرورش مشهد بود. از میان آنان 51 نفر به روش تصادفی خوشه ای به عنوان شرکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند و سپس 26 نفر به روش تصادفی در گروه آزمایش و 25 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند و به پرسشنامه ی سنجش مهارت های اجتماعی ماتسون, راتاتوری و هلسل پاسخ دادند. ضریب پایایی این آزمون با استفاده از آلفای کرونباخ در پیش آزمون 0.79 و در پس آزمون 0.95 به دست آمد.یافته ها: داده های جمع آوری شده با کمک آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس یک راهه و چند متغیره تحلیل شد. یافته ها نشان داد میانگین گروه کنترل و آزمایش در پیش آزمون تفاوت چندانی ندارد, اما در پس آزمون, میانگین گروه آزمایش از گروه کنترل بیشتر بود و با کنترل نمره پیش آزمون, تفاوت مشاهده شده بین نمرات رشد مهارت های اجتماعی دو گروه آزمایش و کنترل معنادار بود (P<0.001).نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش با استفاده از روش تدریس تفحص گروهی بر رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان به طور کلی و مولفه ی مهارت اجتماعی مناسب, رفتار غیر اجتماعی, پرخاشگری و رفتار تکانشی, برتری طلبی و اطمینان زیاد به خود داشتن و رابطه با همسالان تاثیر داشته و سبب بهبود این مولفه ها شده است. لذا این پژوهش استفاده از الگوهای اجتماعی همچون روش تدریس تفحص گروهی را به منظور بهبود مهارت های اجتماعی پیشنهاد می کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جعفری ثانی، حسین، حجازی، زهرا، و وقاری زمهریر، زهرا. (1395). بررسی تاثیر روش تدریس تفحص گروهی بر رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان. راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(7 )، 23-41. SID. https://sid.ir/paper/255108/fa

    Vancouver: کپی

    جعفری ثانی حسین، حجازی زهرا، وقاری زمهریر زهرا. بررسی تاثیر روش تدریس تفحص گروهی بر رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1395؛4(7 ):23-41. Available from: https://sid.ir/paper/255108/fa

    IEEE: کپی

    حسین جعفری ثانی، زهرا حجازی، و زهرا وقاری زمهریر، “بررسی تاثیر روش تدریس تفحص گروهی بر رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 4، no. 7 ، pp. 23–41، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255108/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button