هدف: در پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی بر عملکرد توجهی- حافظه ای دانش آموزان مبتلا به ADHD مورد توجه بود.روش: پژوهش حاضر با روش آزمایشی از نوع طرح های پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دارای اختلال کمبود توجه- بیش فعالی دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 95-1394 مراجعه کننده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش ناحیه 2 تهران تشکیل می دادند که از بین آنها تعداد 40 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی به 2 گروه 20 نفری گمارده شد. سه ابزار سنجش مورد استفاده قرار گرفت که عبارت بودند از؛ پرسشنامه محقق ساخته برای جمع آوری داده های جمعیت شناختی، آزمون عملکرد پیوسته (CPT) و مقیاس حافظه ی عددی وکسلر (فراخنای ارقام). گروه آزمایش در 10 جلسه تحت آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی قرار گرفته و در طی این جلسات به گروه کنترل هیچ نوع آموزشی داده نشد. یافته ها: یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که خطای ارائه پاسخ، خطای پاسخ حذف، تعداد پاسخ صحیح و شاخص زمان واکنش آزمون عملکرد پیوسته و همچنین فراخنای حافظه مستقیم و معکوس گروه آزمایش بعد از مداخله بازسازی شناختی متفاوت است (P£0.001).نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبنی بر آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی بر کاهش علائم ADHD موثر بوده است، لذا پژوهش، استفاده از این آموزش ها را پیشنهاد می کند.