مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,670
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,658
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی بسته آموزشی کارکردهای اجرایی و ارزیابی اثربخشی آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیرآموز

صفحات

 صفحه شروع 113 | صفحه پایان 137

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اجرای بسته آموزشی کارکردهای اجرایی و تعیین اثربخشی آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیرآموز پایه سوم ابتدایی انجام شد.روش: روش پژوهش, نیمه آزمایشی با پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. در طراحی و تدوین بسته آموزشی, 10 بازی آموزشی نرم افزاری و10بازی آموزشی مداد-کاغذی برای کارکردهای اجرایی توجه, حافظه کاری, بازداری, سازمان دهی و برنامه ریزی تهیه شد. به منظور بررسی تاثیر این بسته آموزشی بر پیشرفت تحصیلی, 34 دانش آموز دیرآموز به روش نمونه گیری ترکیبی از مدارس ابتدایی در سال تحصیلی 94-93, انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (18 نفر) و کنترل (16 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت بیست جلسه ی 70 دقیقه ای مورد آموزش قرار گرفت. داده های به دست آمده از آزمون های هوشی ریون و پیشرفت تحصیلی خواندن, املاء و ریاضی, با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد, آموزش بسته کارکردهای اجرایی توانسته در بهبود پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیرآموز به طور معناداری موثر واقع شود. این بهبودی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیرآموز, به ترتیب در دروس خواندن, املاء, ریاضی مشاهده شد. با کنترل هوش و سن, از میزان تاثیر مداخله کارکردهای اجرایی بر درک مطلب کاسته شد, به طوری که تفاوت معناداری بین میانگین های آزمون درک مطلب آزمودنی های گروه آزمایش و کنترل مشاهده نشد.نتیجه گیری: یافته های این پژوهش در مجموع اثربخشی بسته آموزشی کارکردهای اجرایی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیرآموز پایه سوم ابتدایی را تائید کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عزیزیان، مرضیه، اسدزاده، حسن، علی زاده، حمید، درتاج، فریبرز، و سعدی پور، اسماعیل. (1396). طراحی بسته آموزشی کارکردهای اجرایی و ارزیابی اثربخشی آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیرآموز. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8 )، 113-137. SID. https://sid.ir/paper/255162/fa

    Vancouver: کپی

    عزیزیان مرضیه، اسدزاده حسن، علی زاده حمید، درتاج فریبرز، سعدی پور اسماعیل. طراحی بسته آموزشی کارکردهای اجرایی و ارزیابی اثربخشی آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیرآموز. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1396؛5(8 ):113-137. Available from: https://sid.ir/paper/255162/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه عزیزیان، حسن اسدزاده، حمید علی زاده، فریبرز درتاج، و اسماعیل سعدی پور، “طراحی بسته آموزشی کارکردهای اجرایی و ارزیابی اثربخشی آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیرآموز،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 5، no. 8 ، pp. 113–137، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255162/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button