مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

758
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

610
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجارب آموزشی و درمانی اعضای هیات علمی بالینی از مفهوم پزشکی مبتنی بر شواهد: مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 93

چکیده

 زمینه: پزشکی مبتنی بر شواهد از تلاشهای پژوهشی اخیر برای اصلاح نظام خدمات درمانی بود, که نیازمند ارزشیابی در موقعیت های واقعی است. مطالعه حاضر در صدد تبیین مفهوم پزشکی مبتنی بر شواهد در تجربیات آموزشی و درمانی اعضای هیات علمی بالینی بود.روش ها: مطالعه با رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناختی (phenomenology) انجام شد. جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بودند. نمونه گیری به روش هدفمند (purposeful) انجام شد. حجم نمونه آماری به روش قانون بسندگی نمونه ها, تعیین شد. جمع آوری داده ها به وسیله مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. تفسیر داده ها از الگوی کلایزی (Collaizzi), همزمان با جمع آوری داده ها صورت پذیرفت.یافته ها: از تفسیر داده ها در کل, سه تم اصلی استخراج شد. این تم ها شامل: ناآگاهی و عدم استفاده (بی اطلاع از مفهوم, عدم استفاده, ارجاع به همکاران, تجویز آزمایش), استفاده آگاهانه یا ناآگاهانه (استفاده از ژورنال, سایت علمی, آگاه از فرآیند), و باورها (اعتقاد به ضرورت و عدم اعتقاد به ضرورت), حاصل شد.نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که در تجارب مشارکت کنندگان, عدم استفاده صحیح از پزشکی مبتنی بر شواهد, به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه وجود داشت. لذا نیاز به برنامه ریزی آموزشی منظم و همچنین فراهم آوردن امکانات و زیرساخت های مناسب و رفع موانع بر سر راه به کارگیری این فرآیند توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صفری، یحیی، دارابی، فاطمه، پورمیرزاکلهری، رضا، توحیدنیا، محمدرسول، و میری، نصیبه. (1394). تجارب آموزشی و درمانی اعضای هیات علمی بالینی از مفهوم پزشکی مبتنی بر شواهد: مطالعه کیفی. تحقیقات بالینی در علوم پیراپزشکی، 4(2)، 85-93. SID. https://sid.ir/paper/256106/fa

    Vancouver: کپی

    صفری یحیی، دارابی فاطمه، پورمیرزاکلهری رضا، توحیدنیا محمدرسول، میری نصیبه. تجارب آموزشی و درمانی اعضای هیات علمی بالینی از مفهوم پزشکی مبتنی بر شواهد: مطالعه کیفی. تحقیقات بالینی در علوم پیراپزشکی[Internet]. 1394؛4(2):85-93. Available from: https://sid.ir/paper/256106/fa

    IEEE: کپی

    یحیی صفری، فاطمه دارابی، رضا پورمیرزاکلهری، محمدرسول توحیدنیا، و نصیبه میری، “تجارب آموزشی و درمانی اعضای هیات علمی بالینی از مفهوم پزشکی مبتنی بر شواهد: مطالعه کیفی،” تحقیقات بالینی در علوم پیراپزشکی، vol. 4، no. 2، pp. 85–93، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/256106/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button