مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,499
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

945
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ویژگی های عناصر ترسیمی آزمون آدمک در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی با کودکان بهنجار

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 129

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از ابزارهای کارآمد برای تشخیص اختلالات دوران کودکی, آزمون های فرافکن ترسیمی است. در این آزمون ها عملکردهای شناختی, بین فردی و روان شناختی فرد از طریق ترسیم یک فرد, یک موضوع و یا یک شخصیت مورد ارزیابی قرار می گیرد. پژوهش حاضر, با هدف مقایسه عناصر آزمون ترسیم آدمک در کودکان 5 تا 10 ساله مبتلا به اختلال اوتیسم و اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی با کودکان بهنجار انجام شد.روش: این پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کودکان مراجع کننده به کلینیک های مشاوره تحت نظر سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش یزد بود در سال 1395 بود که 35 کودک از هر گروه (جمعا 105 نفر) برای مطالعه انتخاب شده اند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش آزمون ترسیمی آدمک (گودیناف, 1963),ارزیابی رفتارهای اوتیستیک (جی لورد, 1989) و مقیاس تکانشگری (باروت و همکاران, 1995) بود. نمونه پژوهش بر اساس نمونه گیری در دسترس و در کلینیک های بالینی و درمانی شهر یزد, انتخاب شده اند. برای تحلیل داده ها از آزمون کروسکال والیس استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بین کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی و اوتیسم با کودکان بهنجار در 10 عنصر آزمون آدمک, تفاوت معنادار وجود دارد ولی در سه عنصر دیگر تفاوت معناداری به دست نیامد (p>0.05).نتیجه گیری: وجود تفاوت میان سطوح عناصر آزمون ترسیم آدمک در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی و اوتیسم, بدین معناست که عناصری در ترسیم آدمک وجود دارد که می توان به واسطه آنها به تشخیص کودکان دارای این اختلالات نزدیک شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زینی، مرضیه، خاکسار، الهام، بلوچی انارکی، محمد، رضایی، سمیه، و عرفانیان، رضا. (1396). مقایسه ویژگی های عناصر ترسیمی آزمون آدمک در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی با کودکان بهنجار. سلامت روان کودک (روان کودک)، 4(4 )، 117-129. SID. https://sid.ir/paper/258295/fa

    Vancouver: کپی

    زینی مرضیه، خاکسار الهام، بلوچی انارکی محمد، رضایی سمیه، عرفانیان رضا. مقایسه ویژگی های عناصر ترسیمی آزمون آدمک در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی با کودکان بهنجار. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1396؛4(4 ):117-129. Available from: https://sid.ir/paper/258295/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه زینی، الهام خاکسار، محمد بلوچی انارکی، سمیه رضایی، و رضا عرفانیان، “مقایسه ویژگی های عناصر ترسیمی آزمون آدمک در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی با کودکان بهنجار،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 4، no. 4 ، pp. 117–129، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258295/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button