مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,708
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,413
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

معادلات ساختاری روابط بین اختلال یادگیری، هوش هیجانی و افسردگی در دانش آموزان ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 70

چکیده

 زمینه و هدف: افسردگی از جمله عواملی است که امروزه در حال گسترش بوده و جوانب فردی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و از آنجایی که اختلالات یادگیری و هوش هیجانی می تواند بر میزان افسردگی دانش آموزان موثر باشد بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه افسردگی با هوش هیجانی و اختلال یادگیری انجام شد.روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری, تمامی دانش آموزان ششم ابتدایی شهرستان آق قلا در سال تحصیلی 96-1395 که تعداد آنها 2050 نفر بود. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی تعداد 295 نفر از دو منطقه شهری و روستایی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه هوش هیجانی (برادبری و گریوز, 2004) و پرسشنامه افسردگی (ماریا کواس, 1977) و پرسشنامه مشکلات یادگیری (ویلکات و همکاران, 2011) بود.یافته ها: یافته ها پژوهش نشان داد که بین افسردگی و اختلال یادگیری رابطه مثبت برقرار است, بین هوش هیجانی و اختلال یادگیری رابطه منفی برقرار است, و هوش هیجانی رابطه منفی معنادار و غیرمستقیم با افسردگی دارد (p<0.01).نتیجه گیری: یافته ها حاکی از آن است که بین اختلال یادگیری با افسردگی و هوش هیجانی به ترتیب رابطه مستقیم و وارونه برقرار بوده و هوش هیجانی بر افسردگی اثر غیرمستقیم دارد. همچنین با توجه به نتایج حاصل شده از مدل ساختاری ارائه شده, اختلال یادگیری اثرگذاری بیشتری نسبت به هوش هیجانی بر افسردگی دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بادله، علیرضا، و توماج، عبدالجلال. (1396). معادلات ساختاری روابط بین اختلال یادگیری, هوش هیجانی و افسردگی در دانش آموزان ابتدایی. سلامت روان کودک (روان کودک)، 4(4 )، 59-70. SID. https://sid.ir/paper/258309/fa

    Vancouver: کپی

    بادله علیرضا، توماج عبدالجلال. معادلات ساختاری روابط بین اختلال یادگیری, هوش هیجانی و افسردگی در دانش آموزان ابتدایی. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1396؛4(4 ):59-70. Available from: https://sid.ir/paper/258309/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا بادله، و عبدالجلال توماج، “معادلات ساختاری روابط بین اختلال یادگیری, هوش هیجانی و افسردگی در دانش آموزان ابتدایی،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 4، no. 4 ، pp. 59–70، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258309/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button