مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,517
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,318
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر نقاشی درمانی گروهی بر احساس تنهایی، مهار خشم، و سازش یافتگی اجتماعی دانش آموزان ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 131

چکیده

 زمینه و هدف: بروز رفتارهای سازش نایافته در بین کودکان رو به افزایش است و شناسایی عوامل اثربخش در کاهش این رفتارها ضروری به نظر می رسد. با این وجود مطالعات نظام مندی در زمینه اثربخشی نقاشی درمانی در کاهش مشکلات روانی و رفتاری دانش آموزان انجام نگرفته است. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی نقاشی درمانی گروهی بر احساس تنهایی, مهار خشم, و سازش یافتگی دانش آموزان ابتدایی انجام شد. روش: روش: پژوهش حاضر شبه آزمایشی و طرح آن از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. نمونه موطد مطالعه شامل 40 دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی شهر خرم آباد در سال تحصیلی 96-1395 بود که به روش: نمونه گیری در دسترس انتخاب و به تصادف به گروه های آزمایش و گواه جایدهی شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه های احساس تنهایی آشر و ویلر (1985), سازش یافتگی دخانچی (1377), و مهار خشم نواکر (1986) بود. پیش آزمون در هر دو گروه آزمایش و گواه انجام گرفت ولی گروه آزمایش طی 10 جلسه 60 دقیقه ای تحت عنوان نقاشی درمانی گروهی قرار گرفت. در پایان مداخله, پس آزمون بر روی دو گروه آزمایش و گواه انجام گرفت. یافته ها: نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد با کنترل نمرات پیش آزمون, بین گروه های آزمایش و گواه در نمرات احساس تنهایی (0/001P< و 24/3=F) و نمرات سازش یافتگی (0/001P< و 19/8=F) در مرحله پس آزمون تفاوت معنی دار وجود دارد. همچنین بخش دیگری از یافته ها: نشان داد با کنترل نمرات پیش آزمون بین گروه های آزمایش و گواه در نمرات مهار خشم در مرحله پس آزمون تفاوت معنی داری وجود ندارد (0/55P< و 0/36=F). نتیجه گیری: بر اساس یافته ها: ی حاصل از این پژوهش می توان استنباط گرفت که نقاشی نوعی وسیله بیان هیجانات و دنیای درونی است و در شناسایی هوش و عواطف کودک نقش ویژه ای دارند. این نتایج بر اهمیت مداخله نقاشی درمانی برای کاهش احساس تنهایی و افزایش سازش یافتگی اجتماعی دانش آموزان تاکید کرد و از آن به عنوان یک روش موثر بهره گرفت.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

قدم پور، عزت اله، امیریان، لیلا، و رادپور، فاطمه. (1398). تاثیر نقاشی درمانی گروهی بر احساس تنهایی, مهار خشم, و سازش یافتگی اجتماعی دانش آموزان ابتدایی. سلامت روان کودک (روان کودک)، 6(2 )، 119-131. SID. https://sid.ir/paper/258343/fa

Vancouver: کپی

قدم پور عزت اله، امیریان لیلا، رادپور فاطمه. تاثیر نقاشی درمانی گروهی بر احساس تنهایی, مهار خشم, و سازش یافتگی اجتماعی دانش آموزان ابتدایی. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1398؛6(2 ):119-131. Available from: https://sid.ir/paper/258343/fa

IEEE: کپی

عزت اله قدم پور، لیلا امیریان، و فاطمه رادپور، “تاثیر نقاشی درمانی گروهی بر احساس تنهایی, مهار خشم, و سازش یافتگی اجتماعی دانش آموزان ابتدایی،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 6، no. 2 ، pp. 119–131، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258343/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button