مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

782
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

989
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر شفقت درمانی بر سازش یافتگی و شادزیستی دانش آموزان دارای رفتارهای پرخطر

صفحات

 صفحه شروع 142 | صفحه پایان 153

چکیده

 زمینه و هدف: عوامل زیادی در بروز رفتارهای پرخطر دانش­ آموزان نقش دارد که از آن جمله می ­ توان به فقدان مهارت­ های لازم جهت کنار آمدن با شرایط دشوار زندگی نام برد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر شفقت ­ درمانی بر سازش ­ یافتگی و شادزیستی دانش ­ آموزان دارای رفتار پرخطر انجام شد. روش: طرح این پژوهش آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه است. جامعه ­ ی آماری شامل تمامی دانش ­ آموزان دختر پایه دهم رشته علوم انسانی سال تحصیلی 96-95 شهر رشت بود که 30 نفر به روش نمونه گیری خوشه ­ ای چندمرحله ­ ای انتخاب شده و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایدهی شدند. برنامه شفقت ­ درمانی فقط برای گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ­ ای اعمال شد ولی گروه گواه چنین مداخله ­ ای را دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده شامل مقیاس خطرپذیری دانش ­ آموزان ایرانی (زاده محمدی, احمدآبادی و حیدری, 1390), پرسشنامه سازش ­ یافتگی ویژه دانش­ آموزان دبیرستانی (سینها و سینگ, 1993) و پرسشنامه شادزیستی آکسفورد (آرجیل و لو, 1989) بود. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس چند­ متغیره تجزیه وتحلیل شد. یافته­ ها: نتایج تحلیل داده­ ها نشان داده است که شفقت­ درمانی بر شادزیستی و تمامی ابعاد سازش ­ یافتگی شامل بعد اجتماعی و بعد آموزشی به غیراز بعد عاطفی اثربخش بوده است (0/001p<). نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر به ­ کار بردن شفقت ­ درمانی به دلیل آموزش تکنیک ­ های ذهن آگاهی و تقویت خودشفقت ­ ورزی, تأثیر مهمی بر زندگی دانش­ آموزان دارای رفتار پرخطر داشته و منجر به بهبود سازش یافتگی و شادزیستی آنان شده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برغندان، سپیده، اکبری، بهمن، خلعتبری، جواد، و وارسته، علیرضا. (1397). تأثیر شفقت درمانی بر سازش یافتگی و شادزیستی دانش آموزان دارای رفتارهای پرخطر. سلامت روان کودک (روان کودک)، 5(2 )، 142-153. SID. https://sid.ir/paper/258419/fa

    Vancouver: کپی

    برغندان سپیده، اکبری بهمن، خلعتبری جواد، وارسته علیرضا. تأثیر شفقت درمانی بر سازش یافتگی و شادزیستی دانش آموزان دارای رفتارهای پرخطر. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1397؛5(2 ):142-153. Available from: https://sid.ir/paper/258419/fa

    IEEE: کپی

    سپیده برغندان، بهمن اکبری، جواد خلعتبری، و علیرضا وارسته، “تأثیر شفقت درمانی بر سازش یافتگی و شادزیستی دانش آموزان دارای رفتارهای پرخطر،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 5، no. 2 ، pp. 142–153، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258419/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button