مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,483
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,373
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط کارکردهای اجرایی با علائم رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا

صفحات

 صفحه شروع 208 | صفحه پایان 217

چکیده

 هدف: بررسی رابطه علائم اختلال اتیسم با توانایی های شناختی می تواند به توصیف بهتر فنوتیپ این اختلال کمک و سبب شناسی و درمان اختلال اتیسم را تسهیل نماید. تخریب کارکرد اجرایی یکی از چندین فنوتیپ شناختی بالقوه در اختلال اتیسم است؛ بنابراین, هدف این مطالعه بررسی رابطه کمبود کارکردهای اجرایی با علائم اختلال اتیسم است.روش بررسی: در این پژوهش مقطعی, 50 کودک مبتلا به اختلال اتیسم عملکرد بالا با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از مراکز رشد, به آرا و تهران پارس انتخاب شدند. سپس, آزمون گارز و پرسشنامه سنجش دامنه اختلال اتیسم توسط درمانگران و آزمون های نوروسایکولوژیک عملکرد مداوم, استروپ و توجه انتقالی توسط آزمودنی ها تکمیل گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری استفاده شد.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد بین توجه انتخابی با علائم ارتباطات و تعاملات اجتماعی و بین توجه پایدار با علائم تعاملات اجتماعی و رفتارهای کلیشه ای رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (p>0.001, p<0.01 و p<0.05). همچنین بین توجه انتقالی با علائم ارتباطات, تعاملات اجتماعی و رفتارهای کلیشه ای رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (p<0.001, p<0.01 و p<0.05). علاوه براین, نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که توجه انتخابی و توجه انتقالی توانایی پیش بینی علائم ارتباطات و توجه پایدار توانایی پیش بینی علائم تعاملات اجتماعی و رفتارهاری کلیشه ای را دارد (p<0.01 و p<0.05).نتیجه گیری : نتایج این مطالعه از نقش کارکردهای اجرایی در علائم اختلال اتیسم حکایت دارد؛ بنابراین, پیشنهاد می شود مداخلات درمانی نوین در ترمیم کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم طراحی شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شیری، ولی، حسینی، سیدعلی، پیشیاره، ابراهیم، نجاتی، وحید، و بیگلریان، اکبر. (1394). بررسی ارتباط کارکردهای اجرایی با علائم رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 16(3)، 208-217. SID. https://sid.ir/paper/43671/fa

Vancouver: کپی

شیری ولی، حسینی سیدعلی، پیشیاره ابراهیم، نجاتی وحید، بیگلریان اکبر. بررسی ارتباط کارکردهای اجرایی با علائم رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1394؛16(3):208-217. Available from: https://sid.ir/paper/43671/fa

IEEE: کپی

ولی شیری، سیدعلی حسینی، ابراهیم پیشیاره، وحید نجاتی، و اکبر بیگلریان، “بررسی ارتباط کارکردهای اجرایی با علائم رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 16، no. 3، pp. 208–217، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43671/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button