مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

421
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

614
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش و تمرین توجه بر توانایی املاءنویسی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 49

چکیده

 هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش و تمرین توجه بر توانایی املاءنویسی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه گواه و طرح پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری سه ماهه بود. جامعه ی آماری, کلیه ی دانش آموزان دختر سوم ابتدایی شهریار و ملارد به تعداد 23839 نفر در سال 96-95 بودند. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از 4 منطقه بود, که دو منطقه ی ملارد و شهریار انتخاب و از 260 مدرسه, سه مدرسه حاجیه نوری, مریم و حضرت زینب انتخاب شدند. از هر مدرسه 2 کلاس و پس از غربال گری با آزمون هوشی ریون و آزمون املای معلم ساخته 30 نفر انتخاب و دو گروه 15 نفری شدند. علاوه بر دو آزمون هوش ریون و آزمون املای معلم ساخته, برای اندازه گیری عملکرد تحصیلی, آزمون معلم ساخته ی عملکرد تحصیلی نیز به کار گرفته شد. و آزمون عملکرد تحصیلی 1395 با 30 سؤال توسط معلم تهیه شد. آموزش مبتنی بر برنامه ی فلچر 2007 طی ده جلسه ی 45 دقیقه ای هفته ای دوبار اجرا شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس مختلط با اندازه گیری های مکرر استفاده شد. نتایج حاکی از اثربخشی آموزش و تمرین توجه بر توانایی املاءنویسی (19/21=F, 0001/0=P) و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری بود (67/22 =F, 001/0 =P) و تأثیر در مرحله ی پیگیری پایدار ماند. از آنجا که آموزش و تمرین توجه به بالا بردن توانایی املاءنویسی و عملکرد تحصیلی منجر می شود, معلمان می توانند از این روش برای پیشگیری از اختلال املاءنویسی و کاهش عملکرد تحصیلی و رفع این اختلال در مدارس استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تاجیک، افسانه، تقی، پور ابراهیم، و حسینی المدنی، سیدعلی. (1397). اثربخشی آموزش و تمرین توجه بر توانایی املاءنویسی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری. توانمند سازی کودکان استثنایی، 9(2 )، 39-49. SID. https://sid.ir/paper/262510/fa

    Vancouver: کپی

    تاجیک افسانه، تقی پور ابراهیم، حسینی المدنی سیدعلی. اثربخشی آموزش و تمرین توجه بر توانایی املاءنویسی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1397؛9(2 ):39-49. Available from: https://sid.ir/paper/262510/fa

    IEEE: کپی

    افسانه تاجیک، پور ابراهیم تقی، و سیدعلی حسینی المدنی، “اثربخشی آموزش و تمرین توجه بر توانایی املاءنویسی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 9، no. 2 ، pp. 39–49، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262510/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا