مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

776
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

849
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش راهبردهای خود-تنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 66

چکیده

نارساخوانی رایج ترین نوع ناتوانی یادگیری خاص است که به تأخیر و نارسایی در توانایی خواندن مربوط می شود و با نارسایی قابل ملاحظه در پیدایش مهارتهای شناخت واژگان و فهم مطالب خوانده شده مشخص می شود. با توجه به ارتباط عملکرد خواندن با خود-تنظیمی, یکی از روشهایی که می تواند به دانش آموزان نارساخوان کمک کند, آموزش خود-تنظیمی است. از این رو هدف از انجام پژوهش حاضر4, شناسایی تاثیر آموزش راهبردهای خود-تنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان بود. طرح تحقیق نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 27 دانش آموز مبتلا به نارساخوانی شهرستان رشت در سال تحصیلی 96-1395 بود که به طور در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (گروه آزمایشی 13 نفر و گروه گواه 14 نفر) جای دهی شدند. برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (جینکز و مورگان, 1999) و آزمون خواندن و نارساخوانی (کرمی نوری و مرادی, 1387) در مراحل پیش و پس از آموزش استفاده شده است. آموزش راهبردهای خود-تنظیمی به صورت گروهی در ده جلسه برای گروه آزمایشی ارائه شد, اما گروه گواه هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش راهبردهای خود-تنظیمی بر بهبود خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان به طور معناداری تأثیر می گذارد (0/001>P). بنابراین آموزش راهبردهای خود-تنظیمی به دانش آموزان نارساخوان کمک می کند تا فرایندهای تنظیم اهداف, خود-کنترلی و خود-ارزشیابی را مدیریت کنند. پیشنهاد می شود که این مداخله در آموزش دانش آموزان نارساخوان به کار گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رهبرکرباسدهی، فاطمه، حسین خانزاده، عباسعلی، و ابوالقاسمی، عباس. (1397). تاثیر آموزش راهبردهای خود-تنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان. خانواده و پژوهش، 15(4 (پیاپی 41) )، 49-66. SID. https://sid.ir/paper/250355/fa

    Vancouver: کپی

    رهبرکرباسدهی فاطمه، حسین خانزاده عباسعلی، ابوالقاسمی عباس. تاثیر آموزش راهبردهای خود-تنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان. خانواده و پژوهش[Internet]. 1397؛15(4 (پیاپی 41) ):49-66. Available from: https://sid.ir/paper/250355/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه رهبرکرباسدهی، عباسعلی حسین خانزاده، و عباس ابوالقاسمی، “تاثیر آموزش راهبردهای خود-تنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان،” خانواده و پژوهش، vol. 15، no. 4 (پیاپی 41) ، pp. 49–66، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/250355/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button