مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

559
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

178
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان اضطراب پژوهش و شناسایی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 30

چکیده

 هدف: به سبب لزوم انجام پژوهش در جوامع علمی و فشارهای ناشی از آن, پژوهشگران دچار تنش ها و فشارهای روحی شده که این وضعیت اضطراب پژوهش نامیده می شود. ازاین رو, مطالعه حاضر به بررسی میزان اضطراب پژوهش و عوامل مرتبط با آن در میان دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1397 پرداخته است. روش ها: پژوهش حاضر ازنظر نوع کاربردی بوده که به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل داده و تعداد 248 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. روایی پرسشنامه محقق ساخته با استفاده ازنظر دو تن صاحب نظر از رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی و دو تن صاحب نظر در رشته مدیریت اطلاعات سلامت ازلحاظ محتوایی تائید گردید. پایایی ابزار نیز با محاسبه ضریب آلفای کرون باخ ( 875/0) تأیید گردید. داده ها بر اساس آزمون های کولموگروف– اسمیرنف, تی تک نمونه و مستقل, همبستگی پیرسون و اسپیرمن با نرم افزار SPSS نسخه 20 تحلیل شدند. نتایج: میانگین اضطراب پژوهش دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران برابر 19/3 و فراتر از حد متوسط است. عواملی همچون مهارت استفاده از اینترنت و رایانه, میزان استفاده از کتابخانه و تسلط بر زبان انگلیسی تأثیر کاهنده ای بر میزان اضطراب پژوهش آنان دارد؛ اما عامل «احساس قرار گرفتن در فضای رقابتی» باعث افزایش اضطراب پژوهش در دانشجویان می شود. نتیجه گیری: دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران در انجام فعالیت های پژوهشی احساس اضطراب می کنند. مدیران پژوهشی و مسئولان کتابخانه های این دانشگاه بایستی به عوامل بروز آن توجه کنند و به منظور کنترل اضطراب پژوهشی دانشجویان, برنامه ها و راهکارهایی (همانند طرح پژوهشیاری, دوره های سواد اطلاعاتی و نظایر آن) را مدنظر قرار دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی، مریم، طاهری، ابوالفضل، یوسفیان زاده، امید، سلمانی، حسنا، و سیفی، زهرا. (1398). بررسی میزان اضطراب پژوهش و شناسایی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران. اطلاع رسانی پزشکی نوین، 5(2 )، 21-30. SID. https://sid.ir/paper/263042/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی مریم، طاهری ابوالفضل، یوسفیان زاده امید، سلمانی حسنا، سیفی زهرا. بررسی میزان اضطراب پژوهش و شناسایی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران. اطلاع رسانی پزشکی نوین[Internet]. 1398؛5(2 ):21-30. Available from: https://sid.ir/paper/263042/fa

    IEEE: کپی

    مریم احمدی، ابوالفضل طاهری، امید یوسفیان زاده، حسنا سلمانی، و زهرا سیفی، “بررسی میزان اضطراب پژوهش و شناسایی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران،” اطلاع رسانی پزشکی نوین، vol. 5، no. 2 ، pp. 21–30، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/263042/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button