مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

699
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

534
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اضطراب پژوهش و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 22

چکیده

 مقدمه: یکی از شایع ترین اضطراب ها در آموزش عالی, اضطراب پژوهش است که آن احساس ترس و عدم اطمینان در رابطه با انجام پژوهش و خلق تولیدات علمی معتبر و اثرگذار می باشد. هدف این پژوهش, بررسی میزان اضطراب پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان و عوامل مرتبط با آن بود. روش ها: این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل 725 نفر (کلیه دانشجویان ارشد و دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی همدان 96-1394) بود که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران, حجم نمونه مورد نیاز 252 نفر بدست آمد که از این تعداد 193 پرسشنامه تکمیل شد. ابزار اصلی پرسشنامه محقق ساخته و روش نمونه گیری به شیوه تصادفی بود که داده ها پس از گردآوری و استخراج, با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS, Smart PLS و آزمون های آنالیز واریانس, t تک نمونه ای, کای دو و t مستقل تحلیل گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین اضطراب پژوهش دانشجویان (2/58) یعنی کم تر از حد متوسط (3) است. از سوی دیگر, بین میانگین اضطراب پژوهش و مقطع تحصیلی تفاوت معنی دار آماری وجود داشت (0/05>p) بدین معنی که میانگین اضطراب پژوهش در بین دانشجویان کارشناسی ارشد به طور معنی داری بیشتر از دانشجویان دکتری بود. ابعاد دانش و مهارت های روش شناسی تحقیق 0/9 و سواد اطلاعاتی 0/86, بیشترین سهم را در ایجاد اضطراب پژوهش داشتند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که اکثر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان در فرآیند انجام پژوهش اضطراب ندارند. ضعف دانش و مهارت های روش شناسی تحقیق, موثرترین عامل ایجاد اضطراب پژوهش در دانشجویان بوده که سبب اثرات منفی بر عملکرد پژوهشی دانشجویان می شود. بنابراین توجه به عوامل به وجود آورنده آن از سوی مسئولین مربوطه را می طلبد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ایمانی، سعیده، معصومی، لیلا، و امیری، محمدرضا. (1397). اضطراب پژوهش و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 10(4 )، 12-22. SID. https://sid.ir/paper/397353/fa

    Vancouver: کپی

    ایمانی سعیده، معصومی لیلا، امیری محمدرضا. اضطراب پژوهش و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1397؛10(4 ):12-22. Available from: https://sid.ir/paper/397353/fa

    IEEE: کپی

    سعیده ایمانی، لیلا معصومی، و محمدرضا امیری، “اضطراب پژوهش و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 10، no. 4 ، pp. 12–22، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/397353/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button