مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,025
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,983
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش خودآگاهی بر هویت یابی و مسوولیت پذیری دانش آموزان مقطع متوسطه دوم

صفحات

 صفحه شروع 52 | صفحه پایان 62

چکیده

 مقدمه: یکی از مهم ترین مهارت های زندگی, مهارت خودآگاهی است, این مهارت به فرد کمک می کند تا بتواند شناخت بیشتری نسبت به خود, خصوصیات, نیازها, احساسات و نقاط ضعف و قوت خود داشته باشد.هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودآگاهی بر هویت یابی و مسوولیت پذیری در دانش آموزان است.روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه سال دوم ناحیه یک شهرستان ساری بودند (n=0.2878), که پرسشنامه های سبک هویت و مسوولیت پذیری در میان 200 نفر از آن ها توزیع شد. به روش نمونه گیری تصادفی ساده 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه (15 نفر آزمایش) و (15 نفر گواه) جای داده شدند و گروه آزمایش 12 جلسه تحت آموزش خودآگاهی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات از پرسشنامه سبک هویت (ISI-6G) و مقیاس مسوولیت پذیری روان شناختی کالیفرنیا (CPI) برای گردآوری داده ها مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل داده های آماری میانگین و انحراف معیار و تحلیل کوواریانس استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد آموزش خودآگاهی باعث افزایش میزان مسوولیت پذیری و ایجاد هویت یابی در دانش آموزان شده است.نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده آن است که آموزش خودآگاهی می تواند بر مسوولیت پذیری و هویت یابی در دانش آموزان اثرگذار باشد, بنابراین متولیان امر باید سعی کنند نسبت به آموزش خودآگاهی به دانش آموزان تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یحیی زاده جلودار، سلیمان، حیدری، شعبان، و موسوی تروجنی، سیده رقیه. (1397). اثربخشی آموزش خودآگاهی بر هویت یابی و مسوولیت پذیری دانش آموزان مقطع متوسطه دوم. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 5(4 )، 52-62. SID. https://sid.ir/paper/263371/fa

    Vancouver: کپی

    یحیی زاده جلودار سلیمان، حیدری شعبان، موسوی تروجنی سیده رقیه. اثربخشی آموزش خودآگاهی بر هویت یابی و مسوولیت پذیری دانش آموزان مقطع متوسطه دوم. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1397؛5(4 ):52-62. Available from: https://sid.ir/paper/263371/fa

    IEEE: کپی

    سلیمان یحیی زاده جلودار، شعبان حیدری، و سیده رقیه موسوی تروجنی، “اثربخشی آموزش خودآگاهی بر هویت یابی و مسوولیت پذیری دانش آموزان مقطع متوسطه دوم،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 5، no. 4 ، pp. 52–62، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/263371/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button