مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

880
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

930
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی خلاقیت دانش آموزان بر مبنای عملکردهای اجرایی مغز

صفحات

 صفحه شروع 66 | صفحه پایان 80

چکیده

 مقدمه: خلاقیت به عنوان یکی از ویژگی های برجسته انسانی و ارتباط آن با متغیرهای مختلف در مطالعات متفاوت بازتاب یافته است, اما در مورد عملکردهای اجرایی کم تر نمود یافته است.هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین خلاقیت و عملکردهای اجرایی مغز (استدلال و حافظه کاری و سازمان دهی) با توجه آرا و نتایج متناقض قبلی, در نمونه ای از دانش آموزان مقطع راهنمایی (متوسطه اول) شهرستان سقز بود.روش: 318 نفر از دانش آموزان مقیاس های خلاقیت عابدی و عملکردهای اجرایی (استدلال و حافظه کاری وکسلر و سازمان دهی آندره ری) را تکمیل کردند. داده ها با همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه تحلیل گردید.یافته ها: نتایج حاصل از همبستگی و رگرسیون نشان داد که مولفه استدلال رابطه مثبتی با خلاقیت کل داشته (r=0.149) و می تواند 2.43 درصد از واریانس آن را پیش بینی نماید. همچنین انعطاف پذیری رابطه معناداری با استدلال (r=0.198) و حافظه ارقام معکوس (r=0.156) دارد.نتیجه گیری: مولفه استدلال می تواند نقش معنی داری در پیش بینی خلاقیت داشته باشد. این امر می تواند تلویحی برای آموزش این مهارت ها در دانش آموزان و چگونگی رابطه بین این متغیرها باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احراری، غفور، بدری گرگری، رحیم، عبدالهی، سروه، پرکار، پروانه، و یوسفی، هیوا. (1397). پیش بینی خلاقیت دانش آموزان بر مبنای عملکردهای اجرایی مغز. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 5(3 )، 66-80. SID. https://sid.ir/paper/263495/fa

    Vancouver: کپی

    احراری غفور، بدری گرگری رحیم، عبدالهی سروه، پرکار پروانه، یوسفی هیوا. پیش بینی خلاقیت دانش آموزان بر مبنای عملکردهای اجرایی مغز. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1397؛5(3 ):66-80. Available from: https://sid.ir/paper/263495/fa

    IEEE: کپی

    غفور احراری، رحیم بدری گرگری، سروه عبدالهی، پروانه پرکار، و هیوا یوسفی، “پیش بینی خلاقیت دانش آموزان بر مبنای عملکردهای اجرایی مغز،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 5، no. 3 ، pp. 66–80، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/263495/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button