مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,098
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

482
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی و نوروفیدبک بر کاهش نشانه های اختلال نقص توجه/ بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 118 | صفحه پایان 132

چکیده

 هدف: هدف مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی و نوروفیدبک بر کاهش نشانه های اختلال نقص توجه/ بیش فعالی بود.روش: بدین منظور 60 دانش آموز مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی از بین مراجعین مراکز درمانی و مشاوره شهر سنندج انتخاب شده و به صورت تصادفی در سه گروه 20 نفری جایگزین شدند. گروه اول و دوم به عنوان گروه آزمایش, به ترتیب 12 جلسه درمان (یک جلسه در هفته) خودتعلیمی کلامی و 24 جلسه آموزش نوروفیدبک (دوجلسه در هفته) دریافت کردند, ولی گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه علایم مرضی کودک (CSI-4), پرسشنامه مشکلات و توانایی ها و آزمون هوشی ریون بود.یافته ها: یافته های حاصل از تحلیل کواریانس نشان دادند که با کنترل اثر پیش آزمون تفاوت معناداری (در سطح p>0.001) در پس آزمون گروه ها وجود دارد که با توجه به نتایج آزمون تعقیبی, هر دو گروه درمانی تاثیر معناداری (در سطح p>0.001) در کاهش نشانه ها نشان دادند که البته میزان اثربخشی گروه نوروفیدبک به طور معناداری بیشتر از خود تعلیمی کلامی بود.نتیجه گیری: هر دو روش در کاهش علائم اختلال نقص توجه/ بیش فعالی کارایی دارند, اما میزان اثربخشی نوروفیدبک بیشتر است و احتمالا مکانیسم های این تاثیر به واسطه دستکاری کارکردهای شناختی همچون بازداری است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غریبی، حسن، قلی زاده، زلیخا، رستمی، چنگیز، و حکمتی، عیسی. (1396). مقایسه اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی و نوروفیدبک بر کاهش نشانه های اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. عصب روانشناسی، 3(2 (پیاپی 9) )، 118-132. SID. https://sid.ir/paper/266856/fa

    Vancouver: کپی

    غریبی حسن، قلی زاده زلیخا، رستمی چنگیز، حکمتی عیسی. مقایسه اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی و نوروفیدبک بر کاهش نشانه های اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. عصب روانشناسی[Internet]. 1396؛3(2 (پیاپی 9) ):118-132. Available from: https://sid.ir/paper/266856/fa

    IEEE: کپی

    حسن غریبی، زلیخا قلی زاده، چنگیز رستمی، و عیسی حکمتی، “مقایسه اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی و نوروفیدبک بر کاهش نشانه های اختلال نقص توجه/ بیش فعالی،” عصب روانشناسی، vol. 3، no. 2 (پیاپی 9) ، pp. 118–132، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/266856/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button