مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

966
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

777
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه ی رفاه ذهنی پرستاران و رضایت بیماران با نقش میانجی فرسودگی شغلی

صفحات

 صفحه شروع 46 | صفحه پایان 57

چکیده

 زمینه و هدف: ارتقاء رضایت بیماران, یکی از مهم ترین اهدافی است که مدیران بهداشتی درمانی در پی آن هستند. رضایت بیمار وضعیت تعامل بین متخصصین مراقبت های بهداشتی و گیرنده خدمات محسوب می شود و وابسته به روابط پرستاران با کار خودشان است؛ بنابراین پژوهش حاضر, با هدف بررسی رابطه ی رفاه ذهنی (احساس رفاه) پرستاران و رضایت بیماران با نقش میانجی فرسودگی شغلی انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران بیمارستان های دولتی استان لرستان در سال 1397 (2602 نفر) بود. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 335 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های رفاه ذهنی سام آرام و محبوبی (1393), رضایت بیمار (PSI) و فرسودگی شغلی (MBI) استفاده شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و روش معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان دادند که رفاه ذهنی به صورت مستقیم (0/04=β ) و غیرمستقیم (0/44=β ) با نقش میانجی فرسودگی شغلی بر رضایت بیماران اثرگذار است (در مجموع 0/84=β ). همچنین رفاه ذهنی بر فرسودگی شغلی (0/72=β ) و فرسودگی شغلی بر رضایت بیمار (0/62=β ) اثرگذار است. نتیجه گیری: رفاه ذهنی, با نقش میانجی فرسودگی شغلی, تأثیر مثبتی بر رضایت بیمار دارد؛ بنابراین پیشنهاد می شود مدیران با ایجاد زمینه جهت افزایش رفاه ذهنی و حذف عوامل ایجادکننده فرسودگی شغلی؛ رضایت بیماران را افزایش دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی پور، فاطمه، صحرایی بیرانوند، مهدی، بیرانوند، شبنم، و بیرانوند، شکوفه. (1397). بررسی رابطه ی رفاه ذهنی پرستاران و رضایت بیماران با نقش میانجی فرسودگی شغلی. پرستاری، مامایی و پیراپزشکی، 3(4 )، 46-57. SID. https://sid.ir/paper/267840/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی پور فاطمه، صحرایی بیرانوند مهدی، بیرانوند شبنم، بیرانوند شکوفه. بررسی رابطه ی رفاه ذهنی پرستاران و رضایت بیماران با نقش میانجی فرسودگی شغلی. پرستاری، مامایی و پیراپزشکی[Internet]. 1397؛3(4 ):46-57. Available from: https://sid.ir/paper/267840/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه محمدی پور، مهدی صحرایی بیرانوند، شبنم بیرانوند، و شکوفه بیرانوند، “بررسی رابطه ی رفاه ذهنی پرستاران و رضایت بیماران با نقش میانجی فرسودگی شغلی،” پرستاری، مامایی و پیراپزشکی، vol. 3، no. 4 ، pp. 46–57، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/267840/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button