مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

974
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

807
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سطح سواد اطلاعاتی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان و دانشگاه کردستان در سال 1394

صفحات

 صفحه شروع 36 | صفحه پایان 45

چکیده

 زمینه و هدف: سواد اطلاعاتی مفهومی است که در نتیجه تحولات و تغییرات سریع در فناوری های اطلاعاتی پیدا شده است که فرد به منظور ادامه حیات در جامعه اطلاعاتی به این سواد نیازمند است. این پژوهش با هدف تعیین سطح سواد اطلاعاتی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان و دانشگاه کردستان در سال 1394 انجام گردید. روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال 1394 روی 500 نفر از دانشجویان دانشگاه های کردستان و علوم پزشکی کردستان انجام شد. افراد مورد بررسی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای یک مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استانداردشده داورپناه و سیامک استفاده شد. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS نسخه 20 و آزمون های آماری تی مستقل و آنالیز واریانس یک راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: میانگین سواد اطلاعاتی نمونه های مورد بررسی از 87 نمره برابر با 8/40± 25/12 بود. میانگین نمره سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی (8/43± 25/99) به طور معنی داری بیشتر از دانشجویان دانشگاه کردستان (7/91± 68/22) بود (0/02p=). نمره سواد اطلاعاتی دانشجویان رشته های گروه پزشکی بالاتر از سواد اطلاعاتی دانشجویان رشته های گروه غیرپزشکی بود (0/03=p). نتیجه گیری: با توجه به سطح پایین سواد اطلاعاتی دانشجویان و با توجه به اهمیت مهارت های اطلاعاتی در پیشرفت علمی و افزایش کارایی افراددر شغل خود, آموزش مهارت هایی مثل برگزاری کارگاه های روش تحقیق و کار با رایانه برای افزایش سواد اطلاعاتی دانشجویان ضروری به نظرمی رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وهابی، احمد، صیادی، مهناز، صنیعی، نادیا، وهابی، بشری، روشنی، دائم، و وهابی، آرزو. (1397). بررسی سطح سواد اطلاعاتی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان و دانشگاه کردستان در سال 1394. پرستاری، مامایی و پیراپزشکی، 3(4 )، 36-45. SID. https://sid.ir/paper/267843/fa

    Vancouver: کپی

    وهابی احمد، صیادی مهناز، صنیعی نادیا، وهابی بشری، روشنی دائم، وهابی آرزو. بررسی سطح سواد اطلاعاتی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان و دانشگاه کردستان در سال 1394. پرستاری، مامایی و پیراپزشکی[Internet]. 1397؛3(4 ):36-45. Available from: https://sid.ir/paper/267843/fa

    IEEE: کپی

    احمد وهابی، مهناز صیادی، نادیا صنیعی، بشری وهابی، دائم روشنی، و آرزو وهابی، “بررسی سطح سواد اطلاعاتی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان و دانشگاه کردستان در سال 1394،” پرستاری، مامایی و پیراپزشکی، vol. 3، no. 4 ، pp. 36–45، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/267843/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button