مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

525
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

163
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اخلاقی تبلیغات پزشکی با تأکید بر محصولات بهداشتی-درمانی نانو

صفحات

 صفحه شروع 2 | صفحه پایان 13

چکیده

 مقدمه: در عرصه ی تولید و تجارت, قدرتمند ترین ابزاری که بازیگران برای رقابت با یکدیگر در اختیار دارند, تبلیغات است. ابزار هرچه قدرتمندتر و کارامدتر باشد, استفاده ی نادرست و ناصواب از آن می تواند موجب آسیب های جدی تر شود. بر همین اساس, تبلیغات هم باید مطابقِ ضوابط و معیارهایِ اخلاقیِ مناسب و مربوط به کار گرفته شود. رعایتِ این معیارها به ویژه در تبلیغاتِ پزشکی که به طور مستقیم با جان و سلامتِ مردم در ارتباط است, اهمیّتی دوچندان می یابد. روش ها: این پژوهش بر اساس روش توصیفی, هنجاری و تحلیلی انجام شده و داده های آن از طریق منابع چاپی, مانند کتاب و مقاله و منابع اینترنتی به زبان های انگلیسی و فارسی گردآوری شده است. نتایج: بی اعتناییِ تبلیغات به اصولِ اخلاقی حاکم بر تبلیغات, می تواند پیامدهای نامطلوب بسیاری را, مانند طبی سازی, شکل گیریِ انتظاراتِ نامعقول و بی جا در افراد, اختصاص بودجه های درمانی به نیازهای غیرضروریِ درمانی, تنش در روابط پزشک و بیمار و استثمارِ گروه های آسیب پذیر, بر جامعه تحمیل کند. نتیجه گیری: مطالعه ی تبلیغاتِ مختلف و بررسی پیامدهای آن ها در جامعه نشانگر ضرورتِ تدوین راهنماهای اخلاقی و نظارت بر رعایت آن ها در تبلیغات است. راستی, احترام به کرامت انسانی, ضرورتِ توجه به سطحِ فهم و دانش مخاطب, رعایتِ نزاکتِ عمومی, پرهیز از طرحِ ادعاهای بی اساس و حساسیت به مسئولیت های اجتماعی, عام ترین و مهم ترین اصول اخلاقی اند که می توان در این زمینه پیش نهاد. با توجه به پیچیدگی و ناشناختگی عوارض استفاده از محصولات بهداشتی-درمانی نانو, اصول اخلاقی کلی حاکم بر تبلیغات پزشکی بر تبلیغ این محصولات نیز حاکم است و بدیع و کارامد بودن آن ها نمی تواند چگونگی تبلیغ این محصولات را از ارزیابی اخلاقی برکنار دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دومانلو، فاطمه، خداپرست، امیرحسین، و محمدی، زهره. (1398). بررسی اخلاقی تبلیغات پزشکی با تأکید بر محصولات بهداشتی-درمانی نانو. مجله ایرانی حقوق و اخلاق زیست پزشکی، 1(1 )، 2-13. SID. https://sid.ir/paper/269041/fa

    Vancouver: کپی

    دومانلو فاطمه، خداپرست امیرحسین، محمدی زهره. بررسی اخلاقی تبلیغات پزشکی با تأکید بر محصولات بهداشتی-درمانی نانو. مجله ایرانی حقوق و اخلاق زیست پزشکی[Internet]. 1398؛1(1 ):2-13. Available from: https://sid.ir/paper/269041/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه دومانلو، امیرحسین خداپرست، و زهره محمدی، “بررسی اخلاقی تبلیغات پزشکی با تأکید بر محصولات بهداشتی-درمانی نانو،” مجله ایرانی حقوق و اخلاق زیست پزشکی، vol. 1، no. 1 ، pp. 2–13، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/269041/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button