مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,723
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

842
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مداخله آموزشی خانواده محور در چارچوب تئوری شناختی اجتماعی برای کاهش شاخص توده بدنی کودکان چاق و دارای اضافه وزن شهر زرین شهر

صفحات

 صفحه شروع 151 | صفحه پایان 160

چکیده

 مقدمه: اضافه وزن و چاقی کودکان از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان مشکل سلامت عمومی مطرح شده است. هدف از این پژوهش, تدوین و ارزشیابی مداخله آموزشی خانواده محور مبتنی بر تئوری شناختی اجتماعی برای کاهش نمایه توده بدنی کودکان چاق و دارای اضافه وزن پیش دبستانی شهر زرین شهر بود.مواد و روش ها: این پژوهش, یک مطالعه نیمه تجربی است که بر روی 90 مادر دارای کودک پیش دبستانی مبتلا به چاقی و اضافه وزن در سال 1395 در شهر زرین شهرانجام گرفت. مادران به طور تصادفی ساده به گروه مداخله و شاهد تقسیم, و مداخله در 4 جلسه آموزشی برای والدین وکودکان انجام شد. سنجش داده ها با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته پیش و 5 ماه پس از مداخله آموزشی انجام شد. داده ها با به کارگیری آزمون آماری من ویتنی, کای اسکوئر, تی مستقل, تی زوجی و آنکووا تحلیل شدند.یافته ها: پنج ماه پس از مداخله, میانگین نمرات خودکارآمدی (p=0.001), انتظارات پیامد (p=0.001), خود تنظیمی (p=0.001) و حمایت اجتماعی (p=0.002) در گروه مداخله به طور معنی داری افزایش یافته بود. هم چنین متغیر فعالیت فیزیکی کودکان (p=0.02) در گروه مداخله افزایش معنی داری داشت. استفاده از رسانه های دیجیتال (p=0.53), شیرینی, تنفلات شور (p=0.56) و نوشیدنی های شیرین (p=0.002), پس از مداخله افزایش معنی داری نداشت. متغیر پیامد نهایی نمایه توده بدنی کودکان در گروه مداخله تفاوت معنی داری داشت (p=0.05).نتیجه گیری: با توجه به نتایج ارزشیابی پژوهش حاضر, تئوری شناختی اجتماعی می تواند با احتیاط در مطالعات مرتبط با چاقی کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

هاشمی ریزی، فاطمه، سلطانی، راحله، اسلامی، احمدعلی، و حسن زاده، اکبر. (1396). مداخله آموزشی خانواده محور در چارچوب تئوری شناختی اجتماعی برای کاهش شاخص توده بدنی کودکان چاق و دارای اضافه وزن شهر زرین شهر. مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران، 19(3)، 151-160. SID. https://sid.ir/paper/27688/fa

Vancouver: کپی

هاشمی ریزی فاطمه، سلطانی راحله، اسلامی احمدعلی، حسن زاده اکبر. مداخله آموزشی خانواده محور در چارچوب تئوری شناختی اجتماعی برای کاهش شاخص توده بدنی کودکان چاق و دارای اضافه وزن شهر زرین شهر. مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران[Internet]. 1396؛19(3):151-160. Available from: https://sid.ir/paper/27688/fa

IEEE: کپی

فاطمه هاشمی ریزی، راحله سلطانی، احمدعلی اسلامی، و اکبر حسن زاده، “مداخله آموزشی خانواده محور در چارچوب تئوری شناختی اجتماعی برای کاهش شاخص توده بدنی کودکان چاق و دارای اضافه وزن شهر زرین شهر،” مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران، vol. 19، no. 3، pp. 151–160، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/27688/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button