مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,223
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

330
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش حل مساله خانواده محور بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر

صفحات

 صفحه شروع 249 | صفحه پایان 256

چکیده

 مقدمه: جهان در کنار بحران تهدید بمب اتمی, بحران نابودی محیط زیست, بحران فقر جامعه, شاهد بحران اعتیاد نیز می باشد. یکی از مشکلات شایع در اکثر مددجویان معتاد, کاهش عزت نفس می باشد. عزت نفس, انعطاف پذیری در مقابل تغییرات را افزایش داده و نگرش های مثبت در جهت پیشرفت احساس خودکفایی را تقویت می کند. پژوهش های پیرامون مساله اعتیاد و ارایه راهکارهای درمانی غیردارویی اعتیاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. هدف از انجام مطالعه حاضر, بررسی تاثیر آموزش حل مساله خانواده محور بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر بوده است.روش کار: این پژوهش یک مطالعه تجربی دو گروهی بود. پس از تایید روایی و پایایی پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت, 60 مددجوی وابسته به مواد مخدر به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره آزمون و کنترل قرار گرفتند. تمامی واحدهای پژوهش, فرم ها و پرسشنامه عزت نفس را قبل از مداخله تکمیل کردند. برای گروه آزمون به مدت دو ماه, هشت جلسه 45 دقیقه ای جلسات حل مساله خانواده محور برگزار شد. سپس هر دو گروه پرسشنامه عزت نفس را تکمیل کردند.یافته ها: مداخله در گروه آزمون منجر به افزایش معناداری (p= 0.0001), به میزان 4.5 برابر افزایش در نمره عزت نفس نسبت به گروه کنترل گردید.نتیجه گیری: بکارگیری روش آموزشی حل مساله آن هم با رویکرد خانواده محور می تواند در بهبود و تکمیل فرآیند درمانی ترک اعتیاد مددجویان به عنوان یک روش غیردارویی مفید و موثر باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حبیبی، رحیم، صالح مقدم، امیررضا، طلایی، علی، ابراهیم زاده، سعید، و کریمی مونقی، حسین. (1390). تاثیر آموزش حل مساله خانواده محور بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)، 14(4)، 249-256. SID. https://sid.ir/paper/29178/fa

    Vancouver: کپی

    حبیبی رحیم، صالح مقدم امیررضا، طلایی علی، ابراهیم زاده سعید، کریمی مونقی حسین. تاثیر آموزش حل مساله خانواده محور بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)[Internet]. 1390؛14(4):249-256. Available from: https://sid.ir/paper/29178/fa

    IEEE: کپی

    رحیم حبیبی، امیررضا صالح مقدم، علی طلایی، سعید ابراهیم زاده، و حسین کریمی مونقی، “تاثیر آموزش حل مساله خانواده محور بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر،” تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)، vol. 14، no. 4، pp. 249–256، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/29178/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button