مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

834
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

770
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شیوه های آموزش پزشکی نظری پس از اسلام و مقایسه آن با روش های جدید تدریس

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 56

چکیده

 زمینه و هدف: آموزش طب قبل از اسلام برگرفته از آموزش طب در یونان باستان بود اما پس از اسلام دچار تحول و شکوفایی شگرفی شد. اولین نکته و در عین حال مهمترین آن, آموزش طب به افراد دارای صلاحیت اخلاقی بود که پس از اسلام به طور گسترده تری شاهد این روش آموزش بودیم. هدف این مطالعه بررسی مقایسه ای بین روشهای امروزی تدریس دروس نظری با روشهای دوران پس از اسلام می باشد.روش بررسی: در این مطالعه, با استفاده از مقالات موجود در سایتهای معتبر علمی شامل Pubmed, Scopus, Magiran ,SID  و کتابهای مرتبط به بحث آموزش پزشکی در دوران پس از اسلام و روشهای جدید آموزش پزشکی, نکته برداری انجام شد و به صورت یک مقاله مروری مطالب گردآوری گردید.یافته ها: آموزش پزشکی به دو دسته آموزش نظری و آموزش عملی تقسیم می گردید. ساده ترین روش تدریس نظری, حلقه زدن دور استاد بود که برای اولین بار توسط پیامبر اکرم انجام شد. سایر روشها مثل مباحثه, تاکید بر حل مساله که امروزه از آن به عنوان Problem-Based Learning یا PBL یاد می شود, استفاده از الگوریتم و جدول بندی و ارائه مطالب آموزشی در قالب نظم بود. در کنار روشهای تدریس نظری, داشتن و ارائه طرح درس نیز کمک زیادی به یادگیری مطالب آموزشی می نمود.نتیجه گیری: مقایسه روشهای مختلف آموزش طب در آن دوران با روشهای که امروزه به عنوان روشهای نو در تدریس بکار می رود نشان می دهد آموزش پزشکی در دوران پس از اسلام از برنامه و اصول منظم و مشخصی برخوردار بوده و این اصول هم در محتوای درسی و هم در شیوه های تدریس بوده است که بسیاری از آنها با اصول آموزش پزشکی امروزه مطابقت دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خزاعی، مجید. (1395). شیوه های آموزش پزشکی نظری پس از اسلام و مقایسه آن با روش های جدید تدریس. طب و تزکیه، 25(1)، 49-56. SID. https://sid.ir/paper/34401/fa

    Vancouver: کپی

    خزاعی مجید. شیوه های آموزش پزشکی نظری پس از اسلام و مقایسه آن با روش های جدید تدریس. طب و تزکیه[Internet]. 1395؛25(1):49-56. Available from: https://sid.ir/paper/34401/fa

    IEEE: کپی

    مجید خزاعی، “شیوه های آموزش پزشکی نظری پس از اسلام و مقایسه آن با روش های جدید تدریس،” طب و تزکیه، vol. 25، no. 1، pp. 49–56، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/34401/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button