مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,159
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

602
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

میزان مرگ و میر و شدت صدمات ناشی از حوادث ترافیکی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان 17 شهریور آمل در سال 1386

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 81

چکیده

 سابقه و هدف: حوادث ناشی از تصادف با وسایط نقلیه, یکی از مهمترین علل مرگ و میر در جهان و اولین علت مرگ در ایران است. با وجود پر تردد و پر حادثه بودن جاده هراز و مسیرهای منتهی به شهر آمل, اطلاعات جامعی در خصوص عوامل موثر در ایجاد حوادث ترافیکی و عوامل مرتبط با شدت آن در دسترس نیست. لذا این مطالعه با هدف بررسی میزان مرگ و میر و شدت صدمات ناشی از حوادث ترافیکی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان 17 شهریور آمل انجام شد.مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 1397 نفر از آسیب دیدگان حوادث ترافیکی که در سال 1386 به بیمارستان 17 شهریور آمل مراجعه نمودند, انجام شد. اطلاعات مربوط به مشخصات آسیب دیده و چگونگی, مکان و زمان تصادف در چک لیستی ثبت گردید .شدت صدمات وارد به بیمار (ISS) با توجه به نظر پزشک معالج از 6-1 رتبه بندی شد و سپس مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته ها: از 1397 نفر, تعداد 995 نفر (71.2%) مرد بودند و 633 نفر (45.2%) در رده سنی 30-15سال قرار داشتند. تعداد فوت شدگان 125 نفر (8.9%) بود که علت مرگ 72 نفر (57.6%) ضربه به سر گزارش شده است. تعداد آسیب دیدگان در جاده های بین شهری 476 نفر (34.2%) و شدت آسیب در آنان 7.85±10.21 و بیشتر از سایر راهها بوده است (P<0.05) .بیشتر آسیب دیدگان سرنشین اتومبیل بودند (731=%52.3نفر) و میانگین شدت آسیب در دوچرخه سواران (9.26±11.05) و بیشتر از عابران پیاده, سر نشینان اتومبیل و موتورسواران بوده است.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه حاکی از دخیل بودن عوامل مختلف از جمله نوع و مکان تصادف در ایجاد صدمات ترافیکی, مورتالیتی و نیز شدت صدمات ناشی از آن است. لذا شناسایی بومی این عوامل, راهنمای مناسبی برای مسئولین سلامت برنامه ریزی دقیق و موثر در جهت ارتقا سلامت جامعه خواهد بود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نظری، رقیه، حاجی حسینی، فاطمه، بیژنی، علی، بهشتی، زهرا، شریف نیا، سیدحمید، و حجتی، حمید. (1389). میزان مرگ و میر و شدت صدمات ناشی از حوادث ترافیکی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان 17 شهریور آمل در سال 1386. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، 13(1 (پی در پی 58))، 79-81. SID. https://sid.ir/paper/356706/fa

    Vancouver: کپی

    نظری رقیه، حاجی حسینی فاطمه، بیژنی علی، بهشتی زهرا، شریف نیا سیدحمید، حجتی حمید. میزان مرگ و میر و شدت صدمات ناشی از حوادث ترافیکی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان 17 شهریور آمل در سال 1386. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل[Internet]. 1389؛13(1 (پی در پی 58)):79-81. Available from: https://sid.ir/paper/356706/fa

    IEEE: کپی

    رقیه نظری، فاطمه حاجی حسینی، علی بیژنی، زهرا بهشتی، سیدحمید شریف نیا، و حمید حجتی، “میزان مرگ و میر و شدت صدمات ناشی از حوادث ترافیکی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان 17 شهریور آمل در سال 1386،” مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، vol. 13، no. 1 (پی در پی 58)، pp. 79–81، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/356706/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button