مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

347
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

500
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

چالش های بکارگیری دانش نظری در حوزه ی بالین: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 24

چکیده

 زمینه و هدف: در سال های اخیر, نارسایی آموزش های بالینی و عدم پیوند آن با دانش نظری باعث ایجاد مشکلاتی در ارائه ی خدمات بهداشتی, درمانی و مراقبتی به بیماران شده است؛ لذا این مطالعه با هدف تبیین موانع و چالش های بکارگیری دانش نظری در حوزه ی بالین انجام شده است. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی است. مشارکت کنندگان شامل 15 نفر از دانشجویان عرصه کارآموزی, مربیان, اعضای هیات علمی و کارکنان بالینی بیمارستان بودند که به عنوان افراد غنی از اطلاعات دعوت به شرکت در مطالعه شدند. برای انتخاب مشارکت کنندگان از روش نمونه گیری هدفمند با در نظر گرفتن حداکثرتنوع استفاده شد. داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته انفرادی جمع آوری و به طور همزمان تحلیل شد. یافته ها: بر اساس تحلیل داده ها, 5 طبقه اصلی شامل "روتین گرایی در بالین", "یاددهی-یادگیری ناکارآمد", "عدم اعتماد به کفایت بالینی", "فقدان روابط حرف ه ای حمایت گر" و "مغایرت ماهیت تئوری و عمل" به عنوان چالش ها و موانع بکارگیری دانش نظری در حوزه ی بالین حاصل شد. نتیجه گیری: بکارگیری دانش آموخته شده در کلاس های درس در حوزه ی بالین متاثر از عوامل گوناگون با ماهیت های متفاوت است. این پدیده در ساختاری متشکل از شرایط حاکم بر عرصه بالین, فقدان حمایت حرف ه ای در محیط کاری, بی اعتمادی و ماهیت عمل گرای حوزه ی بالین شکل می گیرد. بر این اساس, رفع موانع مستلزم بسترسازی فرهنگی, آموزشی و حرف ه ای می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    هاشمی پرست، میناسادات، جهانبان اسفهلان، آیلین، و وکیلی، محمدمسعود. (1398). چالش های بکارگیری دانش نظری در حوزه ی بالین: یک مطالعه کیفی. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 12(34 )، 13-24. SID. https://sid.ir/paper/360249/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمی پرست میناسادات، جهانبان اسفهلان آیلین، وکیلی محمدمسعود. چالش های بکارگیری دانش نظری در حوزه ی بالین: یک مطالعه کیفی. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1398؛12(34 ):13-24. Available from: https://sid.ir/paper/360249/fa

    IEEE: کپی

    میناسادات هاشمی پرست، آیلین جهانبان اسفهلان، و محمدمسعود وکیلی، “چالش های بکارگیری دانش نظری در حوزه ی بالین: یک مطالعه کیفی،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 12، no. 34 ، pp. 13–24، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/360249/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button