مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

780
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

765
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و خوشه بندی مشتریان، بر اساس مدل RFM و طراحی الگویی برای ارائه خدمات به مشتریان کلیدی

صفحات

 صفحه شروع 175 | صفحه پایان 198

چکیده

 این تحقیق بررسی و خوشه­ بندی مشتریان, بر اساس مدل RFM و طراحی الگویی برای ارائه خدمات به مشتریان کلیدی می­ پردازد. جامعه آماری. گروه اول, جهت تعیین وزن شاخص­ های R, F, M, 18 نفر از خبرگان بانک ملت استان مازندران هستند وگروه دوم جهت خوشه­ بندی مشتریان بر اساس مدل RFM و با استفاده از داده­ های اسنادی بانک مشتریان, اصناف و فروشگاههایی که دارای POS)) بانکی می­ باشند. روش تجزیه و تحلیل داده­ ها تکنیک­ تحلیل سلسله مراتبی فازی, تکنیک آنتروپی, روش کا-میانگین و روش DBSCAN می­ باشد. طبق نتایج, وزن هر کدام از شاخص­ های آر. اف ام. با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی و آنتروپی بدست آمد و در نهایت وزن شاخص­ ها بصورت ترکیبی برآورد گردید. وزن شاخص­ ها به ترتیب Mبرابر 5998/0, F برابر 2672/0 و R برابر 1330/0. هم­ چنین در ادامه تجزیه و تحلیل داده­ ها, خوشه­ بندی مشتریان با دو روش K-Means و DBSCAN انجام شد. نتایج نشان داد روش K-Means روش بهتری برای خوشه بندی مشتریان و ارائه خدمات می­ باشد. بعد از خوشه بندی و تشکیل هرم مشتریان با روش K-Means, مشتریان بانک بر اساس اطلاعیه­ های ابلاغی در گروه­ های (مهان, شایان, پویان, تابان, رویان و بحران) دسته بندی شدند که شعب بانک ملت با استفاده از این اطلاعات می­ توانند, خدمات و تسهیلات مخصوص برای هر خوشه یا گروه از مشتریان در نظر بگیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یوسفی زاد، امیر، و ثریایی، علی. (1397). بررسی و خوشه بندی مشتریان, بر اساس مدل RFM و طراحی الگویی برای ارائه خدمات به مشتریان کلیدی. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 10(20 )، 175-198. SID. https://sid.ir/paper/360838/fa

    Vancouver: کپی

    یوسفی زاد امیر، ثریایی علی. بررسی و خوشه بندی مشتریان, بر اساس مدل RFM و طراحی الگویی برای ارائه خدمات به مشتریان کلیدی. پژوهشنامه مدیریت اجرایی[Internet]. 1397؛10(20 ):175-198. Available from: https://sid.ir/paper/360838/fa

    IEEE: کپی

    امیر یوسفی زاد، و علی ثریایی، “بررسی و خوشه بندی مشتریان, بر اساس مدل RFM و طراحی الگویی برای ارائه خدمات به مشتریان کلیدی،” پژوهشنامه مدیریت اجرایی، vol. 10، no. 20 ، pp. 175–198، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/360838/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button