مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

596
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

753
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش بهداشت قاعدگی به روش گروه همسالان بر رفتارهای بهداشت قاعدگی نوجوانان، یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

چکیده

 زمینه و هدف: بیشتر دختران آگاهی کافی درباره تغییرات دوران قاعدگی ندارند و به دلیل کسب اطلاعات نادرست از منابع غیر­ علمی دچار مشکل می­ شوند. بهداشت قاعدگی, جنبه مهمی از سلامت نوجوان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش بهداشت قاعدگی به روش گروه همسالان بر رفتارهای بهداشت قاعدگی نوجوانان انجام شد. روش­ ها: این مطالعه, کارآزمایی بالینی تصادفی سازی ­ شده روی 60 دانش ­ آموز دختر دوره اول متوسطه دارای قاعدگی منظم, در دو گروه انجام شد. از بین مدارس متوسطه شهر مشهد دو مدرسه, با قرعه­ کشی به یکی از دو گروه تخصیص یافت. در گروه همسالان, محتوای آموزشی (شامل پنج حیطه بهداشت قاعدگی) بین 10 نفر از دانش­ آموزان توضیح, 6 نفر از آن ها انتخاب و خواسته شد هر یک به چهار تا هفت نفر از همکلاسی­ های خود آموزش دهند. گروه کنترل, آموزش روتین به صورت سخنرانی دریافت کردند. داده­ ها توسط پرسشنامه رفتارهای بهداشت قاعدگی, قبل از مداخله, بعد از پایان اولین و دومین سیکل قاعدگی جمع ­ آوری و با آزمون­ های من­ ویتنی, کای­ دو و تی مستقل تجزیه ­ و ­ تحلیل شدند. سطح اطمینان 95% و سطح معنی­ داری 0/05 مد­ نظر قرار گرفت. نتایج: دو گروه از نظر سن (0/124p=) همگن بودند. در دو گروه, میانگین نمره رفتارهای بهداشت قاعدگی, افزایش معنی­ داری داشت (0/001>p). میانگین نمره رفتارهای بهداشت قاعدگی گروه همسالان, به صورت معنی­ داری بیشتر از گروه کنترل بود (0/001>p). نتیجه­ گیری: به علت موثرتر بودن روش آموزشی مبتنی بر گروه همسالان در مقایسه با گروه کنترل, در ارتقای رفتارهای بهداشت قاعدگی دختران نوجوان, این روش, جهت آموزش مسائل بهداشتی از جمله بهداشت قاعدگی, به برنامه­ ریزان بهداشتی توصیه می­ شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جراحی، ریحانه، گلمکانی، ناهید، مظلوم، سیدرضا، و فروزان، محسن. (1398). تاثیر آموزش بهداشت قاعدگی به روش گروه همسالان بر رفتارهای بهداشت قاعدگی نوجوانان, یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، 7(4 )، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/364833/fa

    Vancouver: کپی

    جراحی ریحانه، گلمکانی ناهید، مظلوم سیدرضا، فروزان محسن. تاثیر آموزش بهداشت قاعدگی به روش گروه همسالان بر رفتارهای بهداشت قاعدگی نوجوانان, یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه[Internet]. 1398؛7(4 ):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/364833/fa

    IEEE: کپی

    ریحانه جراحی، ناهید گلمکانی، سیدرضا مظلوم، و محسن فروزان، “تاثیر آموزش بهداشت قاعدگی به روش گروه همسالان بر رفتارهای بهداشت قاعدگی نوجوانان, یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده،” مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، vol. 7، no. 4 ، pp. 1–10، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364833/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button