مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

874
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

620
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر دو روش آموزش بهداشت قاعدگی (سخنرانی و گروه همسالان) بر آگاهی و عملکرد دختران دبیرستانی شهر همدان در سال 1393

صفحات

 صفحه شروع 26 | صفحه پایان 37

چکیده

 مقدمه: عدم رعایت بهداشت قاعدگی می تواند منجر به مشکلاتی در سلامت دختران نوجوان شود. هدف از این مطالعه مقایسه تاثیر دو روش آموزشی (سخنرانی و گروه همسالان) بر عملکرد دختران در مورد بهداشت قاعدگی در دبیرستانهای شهر همدان بود. روش کار: در این مطالعه مداخله ای 200 دانش آموز دختردوره اول متوسطه با روش نمونه گیری خوشه ای از شهر همدان انتخاب شدند. افراد نمونه در دو گروه 100 نفره (آموزش همسالان و آموزش سخنرانی) طی 4 جلسه هفتگی آموزش دیده و مقایسه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه آگاهی و عملکرد بهداشت قاعدگی بود که قبل, بلافاصله بعد از آموزش و یک ماه پس ازآموزش تکمیل شد. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی, آزمونهای t مستقل و زوجی, کای اسکوئر و آنالیز واریانس با اندازه گیریهای مکررتحلیل شدند. یافته ها: بین دو گروه تفاوت معنی داری از نظر میانگین سنی (در گروه سخنرانی 13.35 و در گروه همسالان13.31 سال, P>0.05) و سن منارک وجود نداشت (در گروه سخنرانی12.41 و در گروه همسالان 12.20 سال, P>0.05). در گروه سخنرانی وگروه همسالان میانگین نمره آگاهی و عملکرد در طول زمان (قبل, بلافاصله و یک ماه پس از آموزش) افزایش معناداری داشت (P<0.001). بین دو گروه تفاوت معنی داری از نظر آگاهی و عملکرد بهداشت قاعدگی دیده شد (P<0.001). نتیجه نهایی: روش آموزشی گروه همسالان در ارتقای بهداشت قاعدگی دختران نوجوان روش موثری بود. از اینرو برنامه ریزان بهداشتی باید از روش های مناسب جهت آموزش مسایل بهداشتی و توانمندسازی دختران نوجوان بهره جویند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پارسا، پریسا، موسوی، زهرا، چراغی، فاطمه، و فرهادیان، مریم. (1394). مقایسه تاثیر دو روش آموزش بهداشت قاعدگی (سخنرانی و گروه همسالان) بر آگاهی و عملکرد دختران دبیرستانی شهر همدان در سال 1393. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)، 23(1 (مسلسل 48) )، 26-37. SID. https://sid.ir/paper/92551/fa

    Vancouver: کپی

    پارسا پریسا، موسوی زهرا، چراغی فاطمه، فرهادیان مریم. مقایسه تاثیر دو روش آموزش بهداشت قاعدگی (سخنرانی و گروه همسالان) بر آگاهی و عملکرد دختران دبیرستانی شهر همدان در سال 1393. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)[Internet]. 1394؛23(1 (مسلسل 48) ):26-37. Available from: https://sid.ir/paper/92551/fa

    IEEE: کپی

    پریسا پارسا، زهرا موسوی، فاطمه چراغی، و مریم فرهادیان، “مقایسه تاثیر دو روش آموزش بهداشت قاعدگی (سخنرانی و گروه همسالان) بر آگاهی و عملکرد دختران دبیرستانی شهر همدان در سال 1393،” مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)، vol. 23، no. 1 (مسلسل 48) ، pp. 26–37، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/92551/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا