مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

639
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

735
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر بکارگیری شیوه یادگیری به کمک همتایان از دیدگاه دانشجویان پرستاری: یک مطالعه نیمه تجربی

صفحات

 صفحه شروع 26 | صفحه پایان 42

چکیده

 مقدمه: در دانشکده های علوم پزشکی, نیاز مبرم به استفاده از توانایی های زیاد دانشجویان مقاطع بالاتر به وضوح احساس می شود. به نظر می رسد بتوان با استفاده از روش آموزش از طریق همتایان, که یکی از روشهای پرکاربرد سازنده گرایی است, خلاء کمبود استادان بالینی را تا حدودی برطرف کرد. هدف از این مطالعة تعیین تأثیر به کارگیری شیوة یادگیری به کمک همتایان در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مقایسه آن با روش متداول است. روش کار: مطالعه حاضر مطالعه ای نیمه تجربی بوده که جامعه پژوهش آن شامل دانشجویان ترم 3, به عنوان کارآموز و دانشجویان عرصه پرستاری دانشکده پرستاری-مامایی رشت, به عنوان مربی همتا, بودند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر آیتم-های عمومی و اختصاصی بود. پس از جمع آوری داده ها, برای تجزیه و تحلیل از نرم افزار SPSS21 و آزمون های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل, کای دو, تست دقیق فیشر و ضریب همبستگی پیرسون) با سطح معنی داری P≤ 0. 05 استفاده شد. نتایج: میانگین نمره کلی و نمرة بعد عمومی پرسشنامه در گروه آموزش همتایان بیشتر از گروه سنتی بود(به ترتیب 91/23± 47/149 در مقابل 78/24± 19/147؛ 23/17± 5/91 در مقابل 45/18± 66/88), ولی تفاوت معناداری بین نمرات دو گروه وجود نداشت (P=0. 68؛ P=0. 48). در بعد اختصاصی پرسشنامه نیز بین نمرات دانشجویان در دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد (P=0. 81) و میانگین نمرات دانشجویان در گروه سنتی کمی بیشتر از گروه آموزش همتایان بود (به ترتیب 55/11± 54/58 در مقابل 16/9± 97/57). نتیجه گیری: با توجه به اهمیت موضوع و نتایج مطالعه, مبنی بر نمرات بالاتر گروه مداخله در بعد عمومی و کلی و نمرات بالاتر گروه شاهد در بعد اختصاصی, مشاهده می شود که شیوة یادگیری به کمک همتا مؤثر است, به نحوی که می توان از نیروهای جوان مقاطع بالاتر؛ یعنی کارشناسی ارشد که تجربه و تخصص بیشتری دارند (مشروط به آموزش و سنجش مداوم و برگزاری کارگاه برای ارتقای بیشتر بعد تخصصی آنان) استفاده شود. همچنین پیشنهاد می شود مطالعاتی نیز برای بررسی میزان یادگیری و اثربخشی این شیوه با در نظر گرفتن موارد ذکر شده صورت گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مودب، فاطمه، قنبری، عاطفه، پاریاد، عزت، جهانی، مرضیه، و صدیقی، آسیه. (1399). تاثیر بکارگیری شیوه یادگیری به کمک همتایان از دیدگاه دانشجویان پرستاری: یک مطالعه نیمه تجربی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی، 11(1 )، 26-42. SID. https://sid.ir/paper/364978/fa

    Vancouver: کپی

    مودب فاطمه، قنبری عاطفه، پاریاد عزت، جهانی مرضیه، صدیقی آسیه. تاثیر بکارگیری شیوه یادگیری به کمک همتایان از دیدگاه دانشجویان پرستاری: یک مطالعه نیمه تجربی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1399؛11(1 ):26-42. Available from: https://sid.ir/paper/364978/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه مودب، عاطفه قنبری، عزت پاریاد، مرضیه جهانی، و آسیه صدیقی، “تاثیر بکارگیری شیوه یادگیری به کمک همتایان از دیدگاه دانشجویان پرستاری: یک مطالعه نیمه تجربی،” افق توسعه آموزش علوم پزشکی، vol. 11، no. 1 ، pp. 26–42، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/364978/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button