مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

378
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

211
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش براساس مدل ارتقای سلامت پندر بر سبک زندگی و ابعاد آن در مددجویان با زخم پای دیابتی: یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی

صفحات

 صفحه شروع 287 | صفحه پایان 296

چکیده

 مدل ارتقای سلامت پندر به عنوان چهارچوبی جهت تبیین رفتارهای سبک زندگی ارتقاءدهنده ی سلامت در افراد دارای بیماری های مزمن مطرح است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش بر اساس مدل ارتقای سلامت پندر بر سبک زندگی و ابعاد آن در مددجویان با زخم پای دیابتی انجام شده است. مواد و روش ها در این مطالعه کارآزمایی بالینی که در سال 1398 انجام شد, 74 مددجو بر اساس معیارهای ورود به روش در دسترس انتخاب و به روش تصادفی بلوک بندی شده به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. پرسش نامه ی مشخصات جمعیت شناختی و ابزار سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت توسط دو گروه تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی و مقایسه ای مانند: آزمون های تی مستقل, زوجی و تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته ها بعد از مداخله, میانگین نمره گروه آزمون در همه ابعاد سبک زندگی به طور معنی داری افزایش داشت (0/001P). نتیجه گیری نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که آموزش بر اساس مدل ارتقای سلامت پندر می تواند منجر به ارتقای سبک زندگی و ابعاد آن در افراد دارای زخم پای دیابتی شود و بنابراین برای ایجاد تغییر در سبک زندگی مددجویان با زخم پای دیابتی, می توان از این شیوه آموزشی استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وکیلیان، پریا، اسکویی، فاطمه، محمودی، مختار، خاچیان، آلیس، و حقانی، شیما. (1398). تاثیر آموزش براساس مدل ارتقای سلامت پندر بر سبک زندگی و ابعاد آن در مددجویان با زخم پای دیابتی: یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی. مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران، 21(5 )، 287-296. SID. https://sid.ir/paper/365272/fa

    Vancouver: کپی

    وکیلیان پریا، اسکویی فاطمه، محمودی مختار، خاچیان آلیس، حقانی شیما. تاثیر آموزش براساس مدل ارتقای سلامت پندر بر سبک زندگی و ابعاد آن در مددجویان با زخم پای دیابتی: یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی. مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران[Internet]. 1398؛21(5 ):287-296. Available from: https://sid.ir/paper/365272/fa

    IEEE: کپی

    پریا وکیلیان، فاطمه اسکویی، مختار محمودی، آلیس خاچیان، و شیما حقانی، “تاثیر آموزش براساس مدل ارتقای سلامت پندر بر سبک زندگی و ابعاد آن در مددجویان با زخم پای دیابتی: یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی،” مجله غدد درون ریز و متابولیسم ایران، vol. 21، no. 5 ، pp. 287–296، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/365272/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button