مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

345
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

490
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و روان سنجی ابزار ارزیابی رفتار حرفه ای پزشکان هیأت علمی بالینی دانشکده پزشکی: ابزاری از نگاه ذی نفعان

صفحات

 صفحه شروع 199 | صفحه پایان 212

چکیده

 مقدمه: نقش الگویی اساتید در شکل گیری هویت حرفه ای فراگیران مهم است. در دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکنون ارزیابی رفتار حرفه ای اساتید شامل چند آیتم رفتار حرفه ای موجود در ارزیابی آموزشی بوده است که توسط دانشجویان انجام می شده است. مطالعه حاضر با هدف طراحی و روان سنجی ابزاری جامع برای ارزیابی رفتار حرفه ای اعضای هیأت علمی دانشکده پزشکی از نگاه تمام ذی نفعان انجام شد. روش ها: در این مطالعه روان سنجی, طراحی ابزار جهت ارزیابی رفتار حرفه ای پزشکان هیأت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران طی چهار فاز انجام شد. فاز اول تدوین گویه ها بر اساس مرور منابع و جمع آوری نظرات خبرگان, فاز دوم تأمین روایی محتوایی و روایی صوری گویه ها, فاز سوم مطالعه پایلوت و فاز چهارم تأمین پایایی گویه ها بود. تدوین گویه ها و روایی صوری به روش کیفی بررسی شد. تأمین روایی محتوا با استفاده از آمار توصیفی و پایایی پرسشنامه با روش همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و پایایی نسبی با روش آزمون-بازآزمون تأمین شد. نتایج: جهت طراحی پرسشنامه بر اساس مرور منابع استخر 60 گویه ای تشکیل شد, سپس با مصاحبه با 5 نفر خبره گویه های هم پوشان حذف و تعداد گویه ها به 30 گویه تقلیل یافت. در مرحله بعد روایی محتوا (679/0CVR=), روایی صوری و پایایی گویه ها (931/. =α ) تأمین گردید, در نهایت تعداد 7 گویه به رؤسای بخش ها, 6 گویه به همکاران, 8 گویه به دستیاران, 5 گویه به پرستاران اختصاص یافت. همچنین مشخص شد بیماران قادرند رفتار حرفه ای اعضای هیأت بالینی پزشکی را از 4 جنبه ارزیابی کنند. نتیجه گیری: ابزاری 360 درجه شامل 5 قسمت مشتمل بر 18 گویه تدوین شد که می تواند رفتار حرفه ای اعضای هیأت علمی دانشکده پزشکی را با در نظر گرفتن دیدگاه تمام ذی نفعان شامل ارائه دهندگان خدمت و بیماران بررسی نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button