مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

664
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

588
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط الگوی صبحگاهی - شبانگاهی دانشجویان، سختی دروس و موفقیت تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 مقدمه: یادگیری و عملکرد افراد مختلف در ساعات مختلف روز تحت تاثیر ساعت درونی آنها قرار می گیرد و افراد مختلف بر اساس عادات خود به سه دسته صبحگاهی, بینابینی و شبانگاهی تقسیم می شوند. عملکرد شناختی افراد نیز از این قانون پیروی می کند و افراد مختلف در ساعات خاصی از روز به اوج عملکرد خود می رسند. در برنامه ریزی درسی این رسم وجود دارد که دروس دشوار در ساعات ابتدایی روز آموزش داده شوند تا یادگیری بهتری ایجاد شود. این مطالعه قصد دارد بررسی نماید موفقیت تحصیلی دانشجویان با عادات مختلف صبحگاهی - شبانگاهی در دروس دشوار و آسان چه تفاوتی دارد.روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی گذشته نظر است که بر روی دانشجویان نیمسال 5 دوره پزشکی عمومی انجام گرفت. عادات صبحگاهی - شبانگاهی دانشجویان با پرسشنامه 19 گزینه ای هورن - اشتراس تعیین گردید. سپس از دانشجویان خواسته شد از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته ای تعیین نمایند کدام درس دشوار و کدام آسان است. معیار تصمیم گیری برای دشواری و آسانی دروس میزان اتفاق نظر 50 درصد در نظر گرفته شد. سپس نمرات دانشجویان در دروس مورد نظر از آموزش دانشکده اخذ گردید و با استفاده از آزمونT ,ANOVA  و رگرسیون چند متغیره در نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.نتایج: شصت و سه دانشجو (67 درصد دختر, 33 درصد پسر) در این مطالعه شرکت کردند. دروس فیزیولوژی, پاتولوژی و انگل و قارچ به عنوان دروس دشوار و دروس اخلاق اسلامی, تغذیه, تاریخ تحلیلی اسلام و دروس عملی انگل و قارچ و فیزیولوژی در زمره دروس آسان قرار گرفت. 11 درصد دانشجویان صبحگاهی, 60 درصد بینابینی و 29 درصد شبانگاهی در نظر گرفته شدند. میانگین نمرات دختران شبانگاهی در دروس دشوار به طور معناداری نسبت به دختران صبحگاهی و بینابینی افت نمود (Pvalue فیزیولوژی=0.009, پاتولوژی=0.005, انگل و قارچ=0.059). در حالی که افت مشابه در دانشجویان پسر معنادار نبود.نتیجه گیری: اگر چه تفکر قالب در برنامه ریزی دروس بر این اساس قرار گرفته که دروس دشوار و اختصاصی باید در ساعات اولیه روز آموزش داده شوند نتایج این مطالعه نشان داد دانشجویان شبانگاهی در دروس دشوار که به عملکرد شناختی بیشتری نیاز دارد دچار افت تحصیلی می شوند و در برنامه ریزی ها توصیه می شود دروس اختصاصی دشوار در ساعاتی ارایه گردد که همه گروه های دانشجویی از عملکرد شناختی بهتری برخوردار باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لیاقت دار، محمد جواد، و عشوریون، وحید. (1389). بررسی ارتباط الگوی صبحگاهی - شبانگاهی دانشجویان, سختی دروس و موفقیت تحصیلی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/367020/fa

    Vancouver: کپی

    لیاقت دار محمد جواد، عشوریون وحید. بررسی ارتباط الگوی صبحگاهی - شبانگاهی دانشجویان, سختی دروس و موفقیت تحصیلی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1389؛10(5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/367020/fa

    IEEE: کپی

    محمد جواد لیاقت دار، و وحید عشوریون، “بررسی ارتباط الگوی صبحگاهی - شبانگاهی دانشجویان, سختی دروس و موفقیت تحصیلی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 10، no. 5 (پیاپی 29) (ویژه نامه توسعه آموزش)، pp. 0–0، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/367020/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button