مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

655
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

574
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط الگوی صبحگاهی– شبانگاهی با میزان یادگیری دانشجویان دندانپزشکی

صفحات

 صفحه شروع 248 | صفحه پایان 255

چکیده

 سابقه و هدف: افراد مختلف, الگوی فیزیولوژی صبحگاهی – شبانگاهی متفاوتی دارند. بر اساس ریتم استراحت و فعالیت, افراد را می توان به 3 دسته تقسیم کرد: صبحگاهی, بینابینی, شبانگاهی. روش های مختلفی برای اندازه گیری الگوی فوق در منابع یافت می شود که هر یک با هدف اندازه گیری عادات گروه های سنی و کاری مختلف طراحی شده است. پرسشنامه صبحگاهی شبانگاهی هورن – اوشتبرگ یکی از رایج ترین ترین پرسشنامه ها برای سنجش این الگوی فیزیولوژیک بوده است. باتوجه به اهمیت موضوع و همچنین نظر به اینکه بر اساس دانش ما از منابع اطلاعاتی تاکنون مطالعه ای دراین خصوص در مورد دانشجویان دندانپزشکی صورت نگرفته است, مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط الگوی صبحگاهی – شبانگاهی با میزان یادگیری دانشجویان دندانپزشکی واحد دندانپزشکی تهران, دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1395پی ریزی گردید. روش تحقیق: تحقیق به روش توصیفی انجام گرفت. دانشجویان دندانپزشکی ترم 7 که واحد دندانپزشکی تشخیصی 3 را اخذ نموده بودند وارد مطالعه شدند. ابتدا در دانشجویان دندانپزشکی مورد مطالعه, الگوی صبحگاهی – شبانگاهی به وسیله پرسشنامه هورن – اوشتبرگ تعیین شد. سپس ارتباط میزان یادگیری دانشجویان در غالب نتایج دو آزمون پایان جلسه و پایان ترم با الگوی صبحگاهی شبانگاهی ایشان توسط آزمون آماری رگرسیون خطی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: در این مطالعه 69 نفر ازدانشجویان دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی, واحد تهران با محدوده سنی 23 تا 33 سال با میانگین1/2 ± 24/24 شرکت کردند. در این مطالعه55 نفر دختر و 14 نفر پسر به ترتیب7/79%و 3/20% حاضر بودند که از این تعداد 22 نفر(88/31%) الگوی خواب شبانگاهی, 28 نفر (57/40%) بینابینی, و 19 نفر(53/27%) صبحگاهی داشتند. بالاترین نمره کسب شده در پرسشنامه صبحگاهی-شبانگاهی 68 و پایین ترین نمره 21 با میانگین05/12± 49/48 بود. بالاترین نمره کسب شده در آزمون پایان جلسه 20 و کمترین نمره 5 با میانگین3/4± 09/12ودر آزمون پایان ترم بالاترین نمره 18 و کمترین نمره 7. 5 با میانگین91/2± 52/13 گزارش شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمون رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در هر دو آزمون ارتباط معناداری بین الگوی صبحگاهی-شبانگاهی با میزان یادگیری وجود دارد(آزمون پایان جلسه با 004/0 P< و آزمون پایان ترم با002/0 (P

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرهادی، ساره، عشوریون، وحید، صدری، دنیا، و حاصلی، محسن. (1397). بررسی ارتباط الگوی صبحگاهی– شبانگاهی با میزان یادگیری دانشجویان دندانپزشکی. تحقیق در علوم دندانپزشکی، 15(4 (پیاپی 58) )، 248-255. SID. https://sid.ir/paper/184667/fa

    Vancouver: کپی

    فرهادی ساره، عشوریون وحید، صدری دنیا، حاصلی محسن. بررسی ارتباط الگوی صبحگاهی– شبانگاهی با میزان یادگیری دانشجویان دندانپزشکی. تحقیق در علوم دندانپزشکی[Internet]. 1397؛15(4 (پیاپی 58) ):248-255. Available from: https://sid.ir/paper/184667/fa

    IEEE: کپی

    ساره فرهادی، وحید عشوریون، دنیا صدری، و محسن حاصلی، “بررسی ارتباط الگوی صبحگاهی– شبانگاهی با میزان یادگیری دانشجویان دندانپزشکی،” تحقیق در علوم دندانپزشکی، vol. 15، no. 4 (پیاپی 58) ، pp. 248–255، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/184667/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button