Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,376
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

734
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط حافظه واجی، آگاهی واج شناختی و مهارت زبانی در کودکان پیش دبستانی تهران

صفحات

 صفحه شروع 620 | صفحه پایان 626

چکیده

 سابقه و هدف: با توجه به مطالعات گوناگون امروزه اهمیت و نقش آگاهی واج شناختی در سواد آموزی کودکان کاملا مشخص است اما بررسی ها در زمینه ارتباط حافظه و زبان با آگاهی واج شناختی متفاوت است و با در نظر گرفتن ویژگی های متفاوت رسم الخط زبان فارسی انجام بررسی ها در این زبان نیز ضروری به نظر می رسد. هم چنین به دلیل ارتباط آگاهی واجی با خواندن, با این بررسی می توان به مطالعه قدرت پیش بینی کنندگی زبان و حافظه در مهارت خواندن کودکان پرداخت. مطالعه حاضر به بررسی ارتباط حافظه واجی, آگاهی واج شناختی و زبان در کودکان طبیعی پیش دبستانی فارسی زبان می پردازد.مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی روی 40 نفر دانش آموز پیش دبستانی و با استفاده از آزمون های حافظه واجی (آزمون یادآوری مستقیم اعداد و آزمون تکرار ناکلمه), آگاهی واج شناختی و رشد زبانی انجام شد.یافته ها: مقایسه نتایج نشان داد بین حافظه واجی, کلامی (حافظهء عددی و تکرار ناکلمه) و امتیاز کلی آگاهی واج شناختی رابطه همسوی بسیار معناداری وجود داشت. در ضمن بین نمرات آگاهی واج شناختی و رشد زبانی نیز هم بستگی معناداری وجود داشت. علی رغم رابطه همسوی معنادار بین حافظه عددی و امتیاز کلی آزمون زبان, بین حافظهء مربوط به ناکلمه ها و آزمون زبان رابطه معناداری وجود نداشت.نتیجه گیری: یافته ها نشان داد در کودکان طبیعی فارسی زبان بین حافظه واجی, آگاهی واج شناختی و زبان رابطه همسوی معناداری وجود دارد. هم چنین مهارت زبانی و حافظه می توانند پیش بینی کننده مهارت خواندن کودکان باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    احدی، حوریه، و مخلصین، مریم. (1395). بررسی ارتباط حافظه واجی, آگاهی واج شناختی و مهارت زبانی در کودکان پیش دبستانی تهران. کومش، 17(3 (پیاپی 59))، 620-626. SID. https://sid.ir/paper/36864/fa

    Vancouver: کپی

    احدی حوریه، مخلصین مریم. بررسی ارتباط حافظه واجی, آگاهی واج شناختی و مهارت زبانی در کودکان پیش دبستانی تهران. کومش[Internet]. 1395؛17(3 (پیاپی 59)):620-626. Available from: https://sid.ir/paper/36864/fa

    IEEE: کپی

    حوریه احدی، و مریم مخلصین، “بررسی ارتباط حافظه واجی, آگاهی واج شناختی و مهارت زبانی در کودکان پیش دبستانی تهران،” کومش، vol. 17، no. 3 (پیاپی 59)، pp. 620–626، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/36864/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا