مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

986
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,046
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش سبک های شناختی و فراشناختی بر یادگیری، خودکارامدی اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 50

چکیده

 مقدمه راهبردهای شناختی و فراشناختی از مهمترین ابزارهای یادگیری و خودکارامدی و سازگاری اجتماعی از مولفه های مهم و تاثیر گذار بر عملکرد دانشجویان می باشند. هدف از پژوهش حاضر, بررسی اثربخشی آموزش سبک شناختی و فراشناختی بر میزان یادگیری, خودکارامدی اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان مازندران بود. روش پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه ی آماری پژوهش را کلیه دانشجویان پسر رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان مازندران در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل داد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی از بین دانشگاه های فرهنگیان استان, دانشگاه فرهنگیان نوشهر انتخاب شد, سپس 60 نفر به صورت تصادفی در گروه های آزمایش (30 نفر) و گواه (30 نفر) گمارده شدند. سپس پرسشنامه های سازگاری اجتماعی سینها و سینگ (1993) و خودکارآمدی اجتماعی اسمیت و بتز (2000) به عنوان پیش آزمون در مورد هر دو گروه اجرا شد. آموزش سبک های شناختی و فراشناختی روی گروه آزمایش در 10 جلسه اعمال شد. در پایان این دوره هر دو گروه پرسشنامه های فوق را به عنوان پس آزمون تکمیل کردند. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد آموزش سبک های شناختی و فراشناختی به طور معنی داری موجب افزایش یادگیری و خودکارامدی اجتماعی می شود (001/≥ p), ولی بر سازگاری اجتماعی دانش جویان تاثیر معناداری ندارد. نتیجه گیری با توجه به اثربخشی آموزش سبک شناختی و فراشناختی پیشنهاد می شود در جهت بهبود وضعیت تحصیلی دانشجویان و افزایش خودکارآمدی اجتماعی استفاده گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

باقریان، شعبانعلی، نادری، حبیب اله، و اصغری گنجی، عسگری. (1398). اثربخشی آموزش سبک های شناختی و فراشناختی بر یادگیری, خودکارامدی اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانشجویان. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 12(5 )، 39-50. SID. https://sid.ir/paper/368996/fa

Vancouver: کپی

باقریان شعبانعلی، نادری حبیب اله، اصغری گنجی عسگری. اثربخشی آموزش سبک های شناختی و فراشناختی بر یادگیری, خودکارامدی اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانشجویان. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)[Internet]. 1398؛12(5 ):39-50. Available from: https://sid.ir/paper/368996/fa

IEEE: کپی

شعبانعلی باقریان، حبیب اله نادری، و عسگری اصغری گنجی، “اثربخشی آموزش سبک های شناختی و فراشناختی بر یادگیری, خودکارامدی اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانشجویان،” راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، vol. 12، no. 5 ، pp. 39–50، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/368996/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button