مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

371
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

479
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر حمایت آموزشی بر اضطراب مراقبین خانوادگی بیماران تحت جراحی بای پس عروق کرونر

صفحات

 صفحه شروع 738 | صفحه پایان 747

چکیده

 پیش زمینه و هدف: مراقبین بیماران تحت جراحی قلب باز سطح بالایی از اضطراب را تجربه می کنند که می تواند موجب مشکلات جسمی و روانی در خانواده شود. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر حمایت آموزشی بر اضطراب مراقبین خانوادگی بیماران تحت جراحی بای پس عروق کرونر انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی با طرح فقط پس آزمون با گروه کنترل در مرکز آموزشی, درمانی و پژوهشی شهید رجایی شهر تهران سال 1395 بر روی 80 مراقب خانوادگی بیماران تحت جراحی قلب باز انجام شد. بیماران به روش مستمر نمونه گیری شده و به روش تصادفی ساده در گروه ها تخصیص یافتند. گروه مداخله علاوه بر آموزش های روتین, در زمان ورود به مطالعه, قبل از عمل جراحی, روز دوم بعد از عمل جراحی و قبل از ترخیص از بیمارستان حمایت آموزشی را دریافت کرد و تا 6 هفته بعد از ترخیص به صورت تلفنی و با شبکه اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه پیگیری شدند. جهت جمع آوری داده ها قبل و 6 هفته بعد از ترخیص از پرسشنامه اضطراب آشکار اشپیل برگر استفاده شد. یافته ها: میانگین اضطراب مراقبین 6 هفته بعد از حمایت آموزشی در گروه های مداخله و کنترل به ترتیب 33/40± 02/41 و 10/95± 60/55 بود. نتایج مطالعه نشان داد واحدهای پژوهش ازنظر میانگین اضطراب 6 هفته بعد از آموزش تفاوت معنی دار آماری داشتند (001/0 P<). بحث و نتیجه گیری: بعدازآنجام حمایت آموزشی, اضطراب مراقبین کاهش یافت. پیشنهاد می شود از این مداخله در حمایت از مراقبین به عنوان یک استراتژی اثربخش توسط کارکنان سلامت استفاده گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دلیری راد، هلن، نجفی قزلجه، طاهره، و سیدفاطمی، نعیمه. (1397). تاثیر حمایت آموزشی بر اضطراب مراقبین خانوادگی بیماران تحت جراحی بای پس عروق کرونر. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 16(10 (پی در پی 111) )، 738-747. SID. https://sid.ir/paper/369337/fa

    Vancouver: کپی

    دلیری راد هلن، نجفی قزلجه طاهره، سیدفاطمی نعیمه. تاثیر حمایت آموزشی بر اضطراب مراقبین خانوادگی بیماران تحت جراحی بای پس عروق کرونر. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1397؛16(10 (پی در پی 111) ):738-747. Available from: https://sid.ir/paper/369337/fa

    IEEE: کپی

    هلن دلیری راد، طاهره نجفی قزلجه، و نعیمه سیدفاطمی، “تاثیر حمایت آموزشی بر اضطراب مراقبین خانوادگی بیماران تحت جراحی بای پس عروق کرونر،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 16، no. 10 (پی در پی 111) ، pp. 738–747، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/369337/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button