مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

981
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

543
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثرات درمانی تغذیه و توان بخشی شناختی رایانه ای بر بهبود حافظه کاری کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 181 | صفحه پایان 189

چکیده

 زمینه بهبود حافظه از و یژگی های درمان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی است. هدف مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر رایانه مکمل های غذایی و ترکیب این دو مداخله بر بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی انجام شد. مواد و روش ها این پژوهش به صورت آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل مدارس ابتدایی دخترانه تهران بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای, چهار مدرسه انتخاب شد. 66 کودک مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی شناسایی شدند که 52 نفر از آن ها بر حسب شرایط ورود به پژوهش, در چهار گروه 13 نفره (آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. به منظور تشخیص اختلال نقص توجه/بیش فعالی از پرسش نامه اسنپ-4 و مصاحبه بالینی و برای کنترل هوش از آزمون ریون استفاده شد. شرکت کنندگان از نظر سن, هوش و شدت علائم اختلال نقص توجه/بیش فعالی همتاسازی شدند. گروه اول با استفاده از نرم افزار کاپیتان لاگ 22 جلسه آموزش شناختی مبتنی بر رایانه دریافت کردند. گروه دوم مکمل های روی, ویتامین B6 و امگا3 دریافت و گروه سوم ابتدا مکمل های غذایی, و سپس 15 جلسه آموزش شناختی مبتنی بر رایانه دریافت کردند (هر گروه 4 ماه). داده ها با کمک آزمون ان بک جمع آوری و با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه های تکراری تحلیل شدند. یافته ها هر سه گروه آزمایش در بهبود حافظه کاری نسبت به گروه کنترل پیشرفت معناداری داشتند, اما بین گروه های آزمایش تفاوت معناداری دیده نشد. پایداری اثر مداخلات در شرایط پیگیری معنادار بود. اندازه اثر به ترتیب نشان می دهد 43 و 66 درصد از تفاوت گروه ها در مرحله پس آزمون از نظر دقت و سرعت واکنش مربوطه به اثرات مداخلات درمانی در گروه های آزمایشی است (P<0/001). نتیجه گیری بازتوانی شناختی مبتنی بر رایانه و مصرف مکمل های غذایی می تواند به بهبود حافظه کاری در کودکان اختلال نقص توجه/بیش فعالی منجر شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برزگر، مینا، طالع پسند، سیاوش، و رحیمیان بوگر، اسحق. (1397). مقایسه اثرات درمانی تغذیه و توان بخشی شناختی رایانه ای بر بهبود حافظه کاری کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 22(6 )، 181-189. SID. https://sid.ir/paper/369928/fa

    Vancouver: کپی

    برزگر مینا، طالع پسند سیاوش، رحیمیان بوگر اسحق. مقایسه اثرات درمانی تغذیه و توان بخشی شناختی رایانه ای بر بهبود حافظه کاری کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین[Internet]. 1397؛22(6 ):181-189. Available from: https://sid.ir/paper/369928/fa

    IEEE: کپی

    مینا برزگر، سیاوش طالع پسند، و اسحق رحیمیان بوگر، “مقایسه اثرات درمانی تغذیه و توان بخشی شناختی رایانه ای بر بهبود حافظه کاری کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، vol. 22، no. 6 ، pp. 181–189، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/369928/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا