مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,615
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

733
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی پایایی آزمون - باز آزمون تست پورد - پگبورد در کودکان سندرم داون

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 42

چکیده

 سابقه و هدف: سندروم داون به عنوان یکی از مهم ترین علت های ناتوانی به شمار می رود و تطابق با هماهنگی حرکتی ضعیف در کودکان سندروم داون اثر قابل توجهی بر مهارت های حرکتی مختلف از جمله مهارت های دستی دارد. تست پورد - پگبورد (Purdue Pegboard) از جمله ابزارهایی است که در کاردرمانی برای ارزیابی مهارت های حرکتی ظریف در اندام فوقانی استفاده می شود. هدف از این مطالعه تعیین پایایی آزمون-بازآزمون تست پورد و پگبورد در کودکان سندروم داون بود.مواد و روش ها: روش مطالعه در این پژوهش از نوع غیرتجربی و روش شناختی است. 24 کودک سندروم داون 7 تا 14 (میانگین: 2.7±9.7) ساله از هر دو جنس به صورت غیر تصادفی از بخش های توان بخشی شهر تهران انتخاب شدند. از یک پرسش نامه دموگرافیک برای گرفتن اطلاعات عمومی کودک و از تست پورد - پگبورد و زمان سنج برای مطالعه پایایی استفاده شد. هر خرده آزمون سه بار انجام شد و فاصله زمانی بین آزمون و بازآزمون یک هفته بود.یافته ها: میزان تکرارپذیری نسبی در دفعات سنجش, در یک آزمون و میانگین آزمون ها, در اکثر موارد بالای 0.80 بودند, بنابراین پایایی مطلوبی را نشان می دهند. نتایج تکرارپذیری مطلق در تمامی موارد در یک بار آزمون و سه بار آزمون کمتر از 10 درصد حداکثر نمرات کسب شده در آزمون بودند که نشان دهنده خطای اندازه گیری قابل قبول است.نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که تست پورد - پگبورد در ارزیابی مهارت دستی کودکان سندروم داون در یک و سه بار آزمون به اندازه کافی پایا می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رفیعی، شهلا، تقی زاده، قربان، ادریسی، مونا، و اشرافی، مائده. (1390). بررسی پایایی آزمون - باز آزمون تست پورد - پگبورد در کودکان سندرم داون. کومش، 13(1 (پیاپی 41))، 35-42. SID. https://sid.ir/paper/37037/fa

    Vancouver: کپی

    رفیعی شهلا، تقی زاده قربان، ادریسی مونا، اشرافی مائده. بررسی پایایی آزمون - باز آزمون تست پورد - پگبورد در کودکان سندرم داون. کومش[Internet]. 1390؛13(1 (پیاپی 41)):35-42. Available from: https://sid.ir/paper/37037/fa

    IEEE: کپی

    شهلا رفیعی، قربان تقی زاده، مونا ادریسی، و مائده اشرافی، “بررسی پایایی آزمون - باز آزمون تست پورد - پگبورد در کودکان سندرم داون،” کومش، vol. 13، no. 1 (پیاپی 41)، pp. 35–42، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/37037/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button