مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,300
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,146
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تکرارپذیری آزمون های پوردو پگبورد و تمایز دو نقطه در دانش آموزان با اختلال نوشتن رشدی

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 25

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال نوشتن رشدی یکی از انواع ناتوانی های یادگیری در دانش آموزان است. بررسی مهارت حسی و حرکتی دست در این افراد با استفاده از آزمون هایی که مناسب, عملکردی و نشان دهنده توانایی واقعی فرد در حرکات ظریف و پیچیده دست باشد, از پیش نیازهای طرح برنامه درمانی است. از دسته آزمون های مورد استفاده جهت بررسی مهارت حرکتی و حسی دست, به ترتیب آزمون های پوردوپگبورد و تمایز دونقطه می باشد. از این رو هدف این مطالعه, بررسی تکرارپذیری این آزمون ها در دانش آموزان با اختلال نوشتن رشدی می باشد.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی, مهارت های حسی و حرکتی دست در 23 دانش آموز 11-8 ساله با اختلال نوشتن رشدی در شهر تبریز از طریق آزمون های پوردوپگبورد و تمایز دو نقطه (به دو صورت استاتیک و دینامیک) ارزیابی شد. جهت بررسی تکرارپذیری بین جلسه ای آزمون ها توسط دو آزمونگر و درون جلسه ای با فاصله 1 هفته از ضریب همبستگی درون گروهی, برای مقایسه مهارت ها در دختر و پسر, راست دست و چپ دست از آزمون تی مستقل و برای بررسی ارتباط بین مهارت حرکتی با حسی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.یافته ها: ضریب همبستگی درون گروهی برای آزمون های پوردوپگبورد و تمایز دو نقطه استاتیک و دینامیک در حالت بین جلسه ای از 0.94 تا 0.77 و برای حالت درون جلسه ای از 0.69 تا 0.92 متغیر بود. مهارت حرکتی با مهارت حسی ارتباط معنادار نداشت.نتیجه گیری: به علت تکرارپذیری بالا می توان از این آزمون ها جهت سنجش مهارت های حسی و حرکتی و طرح ریزی برنامه درمانی دانش آموزان با اختلال نوشتن رشدی بهره برد. عدم وجود ارتباط بین مهارت حرکتی و حسی در این بیماران, می تواند مرتبط با نوع پاتولوژی اختلال نوشتن باشد که مطالعات بیشتری را می طلبد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حوایی، ناصر، رضایی، ماندانا، طالبی، قدمعلی، و فرنام، علیرضا. (1391). تکرارپذیری آزمون های پوردو پگبورد و تمایز دو نقطه در دانش آموزان با اختلال نوشتن رشدی. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، 6(2)، 20-25. SID. https://sid.ir/paper/499593/fa

    Vancouver: کپی

    حوایی ناصر، رضایی ماندانا، طالبی قدمعلی، فرنام علیرضا. تکرارپذیری آزمون های پوردو پگبورد و تمایز دو نقطه در دانش آموزان با اختلال نوشتن رشدی. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)[Internet]. 1391؛6(2):20-25. Available from: https://sid.ir/paper/499593/fa

    IEEE: کپی

    ناصر حوایی، ماندانا رضایی، قدمعلی طالبی، و علیرضا فرنام، “تکرارپذیری آزمون های پوردو پگبورد و تمایز دو نقطه در دانش آموزان با اختلال نوشتن رشدی،” توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، vol. 6، no. 2، pp. 20–25، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/499593/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button