مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,247
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

750
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر مداخله درکی حرکتی بر زبر دستی کودکان کم توان ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 570 | صفحه پایان 579

چکیده

 سابقه و هدف: با توجه اهمیت توسعه حرکات درشت, ظریف و هماهنگی بین آن ها جهت اجرای فعالیت های روزمره زندگی, درمان اختلال در کارکرد دست, یکی از اولویت های کار درمانگران است. نقایص درکی حرکتی در کودکان کم توان ذهنی, موجب می گردد که این کودکان در عمل کرد دست مثل زبر دستی, دچار مشکل باشند. لذا با توجه به اهمیت زبردستی و پیامدهای ناشی از اشکال در آن, بر روی فعالیت های روزمره زندگی و نیز وابسته بودن آن به توانایی فرد در انجام حرکات ظریف, هماهنگی سریع, حرکات درشت و توانایی های اداراکی, مطالعه حاضر به بررسی تاثیر مداخله درکی حرکتی بر زبردستی کودکان کم توان ذهنی پرداخته است.مواد و روش ها: با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی ساده, بر اساس نمونه پایش و استفاده از فرمول حجم نمونه, تعداد 10 کودک برای گروه درمان و 10 کودک برای گروه کنترل در نظر گرفته شد. گروه درمان به مدت 10 هفته, هر هفته 3 جلسه 60 دقیقه ای, تحت آموزش مداخلات ادراکی حرکتی قرار گرفتند. هر دو گروه تحت آموزش معمول کاردرمانی قرار گرفتند. پس از 10 هفته, تمامی آزمودنی ها مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند. تست استاندارد پوردوپگ بورد برای ارزیابی زبردستی مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: نتایج آزمون آنالیز واریانس یک طرفه نشان داد که نمرات خرده آزمون های تست پوردوپگ بورد, بین دو گروه تفاوت معناداری نداشت (p≥0.05) اما هم بستگی معناداری بین نمره کل تست برونینکز اوزرتسکی و خرده آزمون های تست پوردوپگ بورد به جز خرده آزمون مونتاژ مشاهده گردید (p≤0.05).نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که اگر چه خرده آزمون سرعت دست چپ, بیش از سایر خرده آزمون ها تحت تاثیر مداخلات درکی حرکتی قرار گرفت اما این مداخلات تاثیر معناداری بر زبردستی کودکان کم توان ذهنی نشان نداد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

قمری، نرگس، رفیعی، شهلا، سلطانی، رمضان، و قمری، زهرا. (1395). بررسی تاثیر مداخله درکی حرکتی بر زبر دستی کودکان کم توان ذهنی. کومش، 17(3 (پیاپی 59))، 570-579. SID. https://sid.ir/paper/36865/fa

Vancouver: کپی

قمری نرگس، رفیعی شهلا، سلطانی رمضان، قمری زهرا. بررسی تاثیر مداخله درکی حرکتی بر زبر دستی کودکان کم توان ذهنی. کومش[Internet]. 1395؛17(3 (پیاپی 59)):570-579. Available from: https://sid.ir/paper/36865/fa

IEEE: کپی

نرگس قمری، شهلا رفیعی، رمضان سلطانی، و زهرا قمری، “بررسی تاثیر مداخله درکی حرکتی بر زبر دستی کودکان کم توان ذهنی،” کومش، vol. 17، no. 3 (پیاپی 59)، pp. 570–579، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/36865/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button