مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

636
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

859
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل یابی رابطه ی هوش هیجانی، استقلال، خودتنظیمی و تمایل به برقراری ارتباط، بامهارت خواندن درمیان فارسی آموزان غیر ایرانی: مدل معادله ی ساختاری

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 167

چکیده

 هدف از این پژوهش, بررسی رابطه ی بین هوش هیجانی, استقلال, خودتنظیمی و تمایل به برقراری ارتباط با مهارت خواندن و درک مطلب فارسی­ آموزان غیرفارسی زبان است. 141 نفر از دانشجویان 28 کشور جهان که در 12 دانشگاه ایران بودند, در این پژوهش مشارکت کردند. این افراد در مراکز زبان فارسی دانشگاه­ ها مشغول به یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان خارجی بودند یا دانش آموخته ی زبان فارسی از همین مراکز بودند. دانشگاه­ های منتخب تحقیق حاضر در بخش­ های مختلف کشور, یعنی شمال, جنوب, شرق, غرب و مرکز ایران واقع شده­ اند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر, آزمون خواندن و درک ­ مطلب فارسی و چهار پرسشنامه ی تمایل به برقراری ارتباط, خودتنظیمی, خودراهبری و هوش هیجانی بوده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد که هر چهار متغیر با مهارت خواندن و درک مطلب رابطه­ ی مثبت و معناداری دارند. همچنین, بین تمامی زیرمؤلفه­ های استقلال, هوش هیجانی, خودتنظیمی و این مهارت نیز روابط مثبت و معناداری وجود دارد. به منظور سنجش قدرت پیش بینی کننده ی 4 متغیر مستقل به همراه زیرمؤلفه های تشکیل دهنده ی آن ها نسبت به مهارت خواندن, از روش های آماری رگرسیون چندگانه و استاندارد شده استفاده شد. هر 4 متغیر مستقل و اغلب زیرمؤلفه­ های مربوط به آن­ ها قدرت پیش­ بینی خوبی از مهارت خواندن دارند. به علاوه, به منظور فراهم آوردن بینش عمیق­ تر در مورد متغیرها و برآورد قدرت روابط علّی میان آن­ ها, مدل معادله ی ساختاری از طریق نرم افزار اِی اِم اُ اِس استفاده ­ شد. هر چهار متغیر مستقل پیش­ بین مهارت خواندن و درک مطلب بودند و از میان آن ها متغیر تمایل به برقراری ارتباط قوی­ ترین پیش بین این مهارت بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طاهرخانی، رضا، و مرادی، رضا. (1399). مدل یابی رابطه ی هوش هیجانی, استقلال, خودتنظیمی و تمایل به برقراری ارتباط, بامهارت خواندن درمیان فارسی آموزان غیر ایرانی: مدل معادله ی ساختاری. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 9(2 (پیاپی 20) )، 137-167. SID. https://sid.ir/paper/370717/fa

    Vancouver: کپی

    طاهرخانی رضا، مرادی رضا. مدل یابی رابطه ی هوش هیجانی, استقلال, خودتنظیمی و تمایل به برقراری ارتباط, بامهارت خواندن درمیان فارسی آموزان غیر ایرانی: مدل معادله ی ساختاری. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1399؛9(2 (پیاپی 20) ):137-167. Available from: https://sid.ir/paper/370717/fa

    IEEE: کپی

    رضا طاهرخانی، و رضا مرادی، “مدل یابی رابطه ی هوش هیجانی, استقلال, خودتنظیمی و تمایل به برقراری ارتباط, بامهارت خواندن درمیان فارسی آموزان غیر ایرانی: مدل معادله ی ساختاری،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 9، no. 2 (پیاپی 20) ، pp. 137–167، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/370717/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button