مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

442
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

459
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه عوامل تنش زای دانشجویان علوم پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 474 | صفحه پایان 486

چکیده

 مقدمه: برای طراحی برنامه های مناسب برای ارتقای سلامت روانی دانشجویان تشخیص منبع تنش ضروری است. پرسشنامهMSSQ (Medical Student Stressor Questionnaire) ابزاری جهت سنجش منبع ایجاد کننده تنش در دانشجویان علوم پزشکی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه سنجش عوامل تنش زای دانشجویان علوم پزشکی انجام شد. روش ها: این مطالعه یک پژوهش روش شناختی با طرح توصیفی مقطعی بود و درسال1395-1396 در دانشگاه های علوم پزشکی تهران انجام شد. ابتدا پرسشنامه به روش برگشتی از انگلیسی به فارسی ترجمه شد. نسخه نهایی پرسشنامه توسط 200 نفر دانشجوی سال پنجم تا هفتم پزشکی و دانشجویان سال چهارم مامایی و پرستاری تکمیل گردید. برای برآورد روایی سازە ٔ از تحلیل عاملی اکتشافی, جهت تعیین تعداد عوامل و برای برازش مدل اندازه گیری از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. پایایی ابزار با استفاده از روش همسانی درونی محاسبه گردید. برای تعیین پایایی زمانی از روش آزمون مجدد استفاده شد. نتایج: یافته های پژوهش نشان داد که روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه تأیید می گردد. نتایج حاصل از بررسی روایی صوری و محتوایی نشان داد همه آیتم ها مورد تأیید است. در تحلیل عاملی اکتشافی 6 عامل مشخص شد که معرف 99/75 درصد از کل واریانس مشاهده شده بود. همچنین مقدار ضریب آلفا برای 92/0 و ضریب همبستگی درون خوشه ای خرده مقیاس ها بین 81/0 تا 9/0 بود و در سطح قابل قبولی است. نتیجه گیری: این پرسشنامه, با توجه به شیوه اجرا و سهولت نمره گذاری که مهم ترین جنبه عملی آن است, ابزار مفید و معتبری است که می تواند عوامل تنش زای دانشجویان علوم پزشکی را ارزیابی کند؛ به گونه ای که می توان از آن به عنوان وسیله ای قابل اطمینان در پژوهش ها استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مریدی، مریم، ازگلی، گیتی، کریمان، نورالسادات، و عبادی، عباس. (1397). تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه عوامل تنش زای دانشجویان علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 18(81 )، 474-486. SID. https://sid.ir/paper/370817/fa

    Vancouver: کپی

    مریدی مریم، ازگلی گیتی، کریمان نورالسادات، عبادی عباس. تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه عوامل تنش زای دانشجویان علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1397؛18(81 ):474-486. Available from: https://sid.ir/paper/370817/fa

    IEEE: کپی

    مریم مریدی، گیتی ازگلی، نورالسادات کریمان، و عباس عبادی، “تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه عوامل تنش زای دانشجویان علوم پزشکی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 18، no. 81 ، pp. 474–486، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/370817/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا