مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

558
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

588
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ضرورت بازبینی درس ویروس شناسی از دیدگاه دانشجویان رشته های پزشکی و علوم آزمایشگاهی

صفحات

 صفحه شروع 214 | صفحه پایان 224

چکیده

 مقدمه: درس ویروس شناسی ازدروس با اهمیت در رشته های علوم پزشکی است که آموزش ناکافی آن می تواند موجب کاهش مهارت های تشخیصی بیماری های ویروسی در کلینیک و آزمایشگاه گردد, در حالی که در بسیاری از دانشگاه های علوم پزشکی این درس به صورت بخش کوچکی از آموزش میکروبیولوژی ارائه می شود. این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان رشته های پزشکی و علوم آزمایشگاهی همدان و کرمانشاه در مورد ضرورت بازنگری درس ویروس شناسی انجام گردید. روش ها: پژوهش توصیفی مقطعی حاضر, با مشارکت دانشجویان دوره کارآموزی و کارورزی رشته پزشکی و دانشجویان سال آخر علوم آزمایشگاهی در دو دانشگاه علوم پزشکی همدان و کرمانشاه به صورت سرشماری از 275 دانشجو در نیمسال اول 1395انجام شد. داده ها توسط پرسشنامه ای محقق ساخته جمع آوری گردید و داده ها با استفاده از روش آمار توصیفی و آزمون t نمونه های مستقل و من ویتنی, تحلیل شد. نتایج: اکثر دانشجویان پزشکی 154نفر (7/80%) و دانشجویان علوم آزمایشگاهی 67 نفر (8/79%) از) درس ویروس شناسی را جزء دروس با اهمیت می دانستند؛ همچنین 94 نفر (3/49%) از دانشجویان پزشکی و40 نفر (6/47%) از دانشجویان علوم آزمایشگاهی با افزایش تعداد واحد این درس موافق بودند. نتایج نشان داد بین نمرات دیدگاه دانشجویان علوم آزمایشگاهی تنها در حیطه ی محیط آموزشی تفاوت معناداری بین دو جنس دیده شد (026/0=P), اما بین نمرات دیدگاه دانشجویان پزشکی در دو جنس در هیچ کدام از حیطه ها تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: بر اساس یافته ها دانشجویان ویروس شناسی را جزء دروس با اهمیت در رشته خود می دانستند و با تغییر و بازنگری در سرفصل ها و واحد درس موافق بودند. با توجه به اهمیت و کاربرد درس ویروس شناسی در بالین, بازنگری در برنامه آموزشی این درس ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خلجی مقیم، فرانک، صادقی، امیر، خجسته فر، هما، فدایی، فاطمه، غفاری، محمدابراهیم، و عزیزی جلیلیان، فرید. (1397). ضرورت بازبینی درس ویروس شناسی از دیدگاه دانشجویان رشته های پزشکی و علوم آزمایشگاهی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 18(81 )، 214-224. SID. https://sid.ir/paper/371526/fa

    Vancouver: کپی

    خلجی مقیم فرانک، صادقی امیر، خجسته فر هما، فدایی فاطمه، غفاری محمدابراهیم، عزیزی جلیلیان فرید. ضرورت بازبینی درس ویروس شناسی از دیدگاه دانشجویان رشته های پزشکی و علوم آزمایشگاهی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1397؛18(81 ):214-224. Available from: https://sid.ir/paper/371526/fa

    IEEE: کپی

    فرانک خلجی مقیم، امیر صادقی، هما خجسته فر، فاطمه فدایی، محمدابراهیم غفاری، و فرید عزیزی جلیلیان، “ضرورت بازبینی درس ویروس شناسی از دیدگاه دانشجویان رشته های پزشکی و علوم آزمایشگاهی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 18، no. 81 ، pp. 214–224، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/371526/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button