مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

449
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

535
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر طرح پاسخ هفت مرحله ای احیاء قلبی ریوی بر مهارتهای غیرتکنیکی دانشجویان پرستاری و هوشبری: یک مطالعه نیمه تجربی

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 51

چکیده

 زمینه و هدف: مهارتهای غیر تکنیکی نقش مهمی در کاهش خطا های ناخواسته دارد و روش های اندکی وجود دارند که بتوانند مهارتهای غیر تکنیکی را بهبود بخشند. هدف این مطالعه تعیین تاثیر طرح پاسخ هفت مرحله ای احیای قلبی ریوی بر مهارتهای غیر تکنیکی دانشجویان پرستاری و هوشبری می باشد. مواد و روش ها: مطالعه نیمه تجربی حاضر شامل 42 نفر از دانشجویان کارشناسی پرستاری و هوشبری بود که به روش نمونه گیری طبقه ای بصورت اختصاص تصادفی به دو گروه مداخله یا طرح پاسخ هفت مرحله ای احیاء و گروه سنتی تقسیم شدند. کلیه شرکت کنندگان یک دوره مهارتهای تکنیکی احیاء قلبی-ریوی را گذراندند سپس در یک کارگاه 4 ساعته شرکت نمودند. آموزشها شامل روش معمول و طرح پاسخ هفت مرحله ای احیاء به ترتیب در گروه های سنتی و مداخله بود. داده ها با استفاده ابزار معیار ارزیابی تیم های اورژانسی(تیم) جمع آوری و به کمک SPSS 20 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمره کلی عملکرد تیمی در گروه طرح پاسخ هفت مرحله ای(9. 63 ± 35. 08) نسبت به گروه سنتی (5. 68 ± 23. 46) معنی دار و بالاتر بود(0. 002> p). بعلاوه مقایسه میانگین نمرات مهارتهای غیر تکنیکی در دو گروه سنتی و طرح پاسخ هفت مرحله ای شامل سه طبقه مهارتهای رهبری (0. 001>p), کار تیمی (0. 002>p) و مدیریت وظایف (P<0. 024) نشان داد که بین این مهارتها تفاوت معنی داری وجود داشته بطوری که میانگین نمرات در گروه طرح پاسخ مرحله ای نسبت به گروه سنتی بالاتر بود. بعلاوه نتایج نشان داد که اختلاف معنی داری بین دو گروه در تعدادی از زیر طبقه های کار تیمی شامل کار کردن با همدیگر, تسلط تیمی و روحیه تیم به ترتیب وجود نداشت(p<0. 187, p<0. 310, p<0. 292) نتیجه گیری: طرح پاسخ هفت مرحله ای به عنوان یک الگوی کار تیمی و رهبری, می تواند مهارتهای غیر تکنیکی احیاء را ارتقاء دهد. بنابراین پیشنهاد می شود از الگوی طرح پاسخ هفت مرحله ای احیاء در آموزش مهارتهای غیر تکنیکی احیاء در محیط های شبیه سازی و واقعی احیاء در بیمارستان ها استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، محمد، قادری، محمد، حجازی، سیماسادات، حسینی عزیزی، طوبی، طیبی، ویدا، و رمضانی، جمیله. (1398). تاثیر طرح پاسخ هفت مرحله ای احیاء قلبی ریوی بر مهارتهای غیرتکنیکی دانشجویان پرستاری و هوشبری: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله انجمن آنستزیولوژی و مراقبتهای ویژه ایران، 41(1 (پیاپی 105) )، 39-51. SID. https://sid.ir/paper/372641/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی محمد، قادری محمد، حجازی سیماسادات، حسینی عزیزی طوبی، طیبی ویدا، رمضانی جمیله. تاثیر طرح پاسخ هفت مرحله ای احیاء قلبی ریوی بر مهارتهای غیرتکنیکی دانشجویان پرستاری و هوشبری: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله انجمن آنستزیولوژی و مراقبتهای ویژه ایران[Internet]. 1398؛41(1 (پیاپی 105) ):39-51. Available from: https://sid.ir/paper/372641/fa

    IEEE: کپی

    محمد حسینی، محمد قادری، سیماسادات حجازی، طوبی حسینی عزیزی، ویدا طیبی، و جمیله رمضانی، “تاثیر طرح پاسخ هفت مرحله ای احیاء قلبی ریوی بر مهارتهای غیرتکنیکی دانشجویان پرستاری و هوشبری: یک مطالعه نیمه تجربی،” مجله انجمن آنستزیولوژی و مراقبتهای ویژه ایران، vol. 41، no. 1 (پیاپی 105) ، pp. 39–51، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/372641/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا