مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,164
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

623
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه توانایی تکرار ناکلمه در کودکان لکنتی و غیر لکنتی 8-5 ساله: بررسی فرضیه اصلاح پنهان

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 51

چکیده

 هدف: فرضیه اصلاح پنهان مشکل اساسی لکنت را در سیستم زبانی یا به عبارت بهتر چرخه واجی فرایند تولید کلمه می داند و مدعی است که افراد لکنتی در فرایند تولید گفتار نسبت به افراد غیر لکنتی خطاهای واجی بیشتری را مرتکب می شوند. مطالعه حاضر به منظور سنجش فرضیه اصلاح پنهان (cover Repair Hypothesis) یعنی بررسی چرخه واجی فرایند تولید کلمه در کودکان لکنتی انجام شده است.روش بررسی: در پژوهش حاضر که به روش تحلیلی مورد– شاهدی انجام گرفت, حدود 40 ناکلمه دو هجایی و سه هجایی طراحی و پس از بررسی مقدماتی, به 12 کودک لکنتی که با روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شده بودند و 12 کودک غیر لکنتی که به روش جور کردن با گروه مورد انتخاب شده بودند با محدوده سنی 8-5 سال با استفاده از نرم افزار DMDX ارایه گردید و از کودک خواسته شد که بلافاصله پس از شنیدن ناکلمه آن را تکرار نماید. پس از تکرار ناکلمه زمان واکنش هر کودک در تکرار ناکلمه توسط نرم افزار مذکور ثبت می گردید و تعداد خطاهای واجی و پاسخ های صحیح آنهامشخص می گشت.یافته ها: نتایج حاکی از آن بود که کودکان لکنتی در کلیه موارد به استثنای زمان واکنش ناکلمه های سه هجایی عملکرد ضعیف تری را ارایه نمودند. البته نتایج پژوهش از نظر آماری معنادار نبود (P=0.2). نتیجه گیری: شواهد حاصل از این پژوهش تفاوت هایی را میان عملکرد کودکان لکنتی و غیر لکنتی نشان می دهد که می تواند امکان وجود نقص در فرایندهای زبانی کودکان لکنتی به ویژه رمزگذاری های واجی آنان در مکانیسم تولید واژه را مطرح نماید. البته این تفاوت ها معنی دار نبودند که می تواند به علت کم بودن تعداد نمونه باشد. همچنین الگوی تفاوت های بدست آمده میان دو گروه با فرضیات CRH همخوانی نشان می داد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بختیار، مهدی، سلیمانی، زهرا، و محمودی بختیاری، بهروز. (1385). مقایسه توانایی تکرار ناکلمه در کودکان لکنتی و غیر لکنتی 8-5 ساله: بررسی فرضیه اصلاح پنهان. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 7(4 (مسلسل 27))، 47-51. SID. https://sid.ir/paper/43479/fa

    Vancouver: کپی

    بختیار مهدی، سلیمانی زهرا، محمودی بختیاری بهروز. مقایسه توانایی تکرار ناکلمه در کودکان لکنتی و غیر لکنتی 8-5 ساله: بررسی فرضیه اصلاح پنهان. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1385؛7(4 (مسلسل 27)):47-51. Available from: https://sid.ir/paper/43479/fa

    IEEE: کپی

    مهدی بختیار، زهرا سلیمانی، و بهروز محمودی بختیاری، “مقایسه توانایی تکرار ناکلمه در کودکان لکنتی و غیر لکنتی 8-5 ساله: بررسی فرضیه اصلاح پنهان،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 7، no. 4 (مسلسل 27)، pp. 47–51، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43479/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button