مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

850
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

959
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه مدلی برای ارتقای اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 446 | صفحه پایان 457

چکیده

 مقدمه: توجه به انگیزه و پیشرفت دانشجویان از نظر علمی و فرهنگی حائز اهمیت است. از عوامل مؤثر در پیشرفت و موفقیت دانشجویان مفهوم "اشتیاق تحصیلی" است. این پژوهش با هدف تبیین رابطه بین متغیرهای اشتیاق تحصیلی و عوامل مؤثر فردی و دانشگاهی و در نتیجه ارائه مدلی برای ارتقای اشتیاق تحصیلی انجام شد. روش ها: این مطالعه در دو بخش کیفی-کمی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران انجام شد. تعداد 364 نفر به روش نمونه گیری ترکیبی انتخاب شدند. داده ها در بخش کیفی از طریق مصاحبه و در بخش کمی از طریق پرسشنامه روا و پایا جمع آوری گردید. تحلیل داده های کیفی از طریق کد گذاری باز, محوری و انتخابی صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های کمی, در بخش آمار توصیفی فراوانی, درصد فراوانی, میانگین, انحراف معیار و واریانس, و در بخش آمار استنباطی از آزمون های t تک نمونه ای, ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی اکتشافی, ضریب رگرسیون, تحلیل عاملی تأییدی و تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری از طریق نرم افزار لیزرل استفاده گردید. نتایج: میانگین اشتیاق تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی 47/3 (از مجموع 5 نمره) با انحراف معیار47/0و از حد متوسط بالاتر بود. بین عوامل فردی با "اشتیاق تحصیلی" همبستگی مثبت (58/0) و معناداری در سطح 01/0 وجود داشت, همچنین بین عوامل دانشگاهی با "اشتیاق تحصیلی" همبستگی مثبت (40/0) و معناداری در سطح 01/0 وجود داشت. نتایج بخش ساختاری مدل ارتقای اشتیاق تحصیلی نشان داد, عوامل فردی با ضریب 79/0و عوامل دانشگاهی با ضریب 23/0 در ارتقای اشتیاق تحصیلی دانشجویان تأثیرگذار هستند, این دو عامل 84% واریانس اشتیاق تحصیلی را تبیین می کند. نتیجه گیری: با تقویت عوامل فردی و عوامل دانشگاهی می توان اشتیاق تحصیلی را در دانشجویان علوم پزشکی ارتقا بخشید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نکاوند، مهراندخت، جعفری، پریوش، و آراسته، حمیدرضا. (1397). ارائه مدلی برای ارتقای اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 18(81 )، 446-457. SID. https://sid.ir/paper/373046/fa

    Vancouver: کپی

    نکاوند مهراندخت، جعفری پریوش، آراسته حمیدرضا. ارائه مدلی برای ارتقای اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1397؛18(81 ):446-457. Available from: https://sid.ir/paper/373046/fa

    IEEE: کپی

    مهراندخت نکاوند، پریوش جعفری، و حمیدرضا آراسته، “ارائه مدلی برای ارتقای اشتیاق تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 18، no. 81 ، pp. 446–457، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/373046/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button