مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

872
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

895
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه سرمایه روانشناختی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی: نقش واسطه ای اشتیاق تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 10 | صفحه پایان 22

چکیده

 زمینه و هدف: فرسودگی تحصیلی یکی از عواملی است که به شکل منفی عملکرد تحصیلی دانشجویان را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین, شناسایی عواملی که بتوانند مانع این فرسودگی شوند از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سرمایه روانشناختی با فرسودگی تحصیلی با توجه به نقش واسطه ای اشتیاق تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام گرفت. روش کار: پژوهش از نوع توصیفی با طرح همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در نیمسال اول 97-96 بود که از میان آن ها تعداد 330 نفر به صورت تصادفی با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحله ای متناسب با جنسیت (شامل 220 دختر و 110 پسر) انتخاب شدند و به مجموعه پرسشنامه های سرمایه روانشناختی, فرسودگی تحصیلی, اشتیاق تحصیلی و سوالات دموگرافیک پاسخ دادند. داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و روش مدل سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد سرمایه روانشناختی می تواند به طور معکوس و معناداری فرسودگی تحصیلی دانشجویان را پیش بینی کند و اشتیاق تحصیلی دارای نقش میانجی گر در رابطه سرمایه روانشناختی با فرسودگی تحصیلی است. شاخص های الگوسازی نشان داد که مدل ارائه شده دارای برازش مطلوبی بوده و بین مدل ساختاری شده با داده های تجربی انطباق خوبی وجود دارد. در الگوی مذکور, تمام وزن های رگرسیونی از نظر آماری معنادار بوده و مجموعه متغیرهای پیش بین, 51/0 از واریانس فرسودگی تحصیلی را تبیین نمودند. نتیجه گیری: توجه به ارتقاء سرمایه روانشناختی دانشجویان در سطح سیاست گذاری آموزشی و طراحی و اجرای مداخلات موثر و آموزش در سطح خانواده ها, اساتید و مراکز مشاوره دانشگاه های پزشکی می تواند از طریق افزایش اشتیاق تحصیلی دانشجویان به کاهش فرسودگی تحصیلی آنان کمک نماید.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

صدوقی، مجید. (1398). رابطه سرمایه روانشناختی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی: نقش واسطه ای اشتیاق تحصیلی. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 26(1 )، 10-22. SID. https://sid.ir/paper/395567/fa

Vancouver: کپی

صدوقی مجید. رابطه سرمایه روانشناختی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی: نقش واسطه ای اشتیاق تحصیلی. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1398؛26(1 ):10-22. Available from: https://sid.ir/paper/395567/fa

IEEE: کپی

مجید صدوقی، “رابطه سرمایه روانشناختی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی: نقش واسطه ای اشتیاق تحصیلی،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 26، no. 1 ، pp. 10–22، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/395567/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button