مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

367
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

127
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه تاثیر آموزش مهارت های دیالوژیکی به اعضای هیات علمی بر عملکرد تدریس اثربخش آنها

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 129

چکیده

 مقدمه: امروزه عملکرد تدریس اثربخش اعضای هیأت علمی و عوامل مؤثر بر رشد آن در نظام آموزش عالی, از اهمیت فزاینده ای برخوردار است. پژوهش حاضر باهدف, تعیینتأثیر آموزش مهارت های دیالوژیکی به اعضای هیأت علمی بر عملکرد تدریس اثربخش آنها انجام شد. روش ها: پژوهش حاضر در نیمسال اول سال تحصیلی96-1395 با روش نیمه تجربی از نوع دوگروهی با پیش آزمون و پس آزمون, انجام گردید. نمونه آماری مشتمل بر 43 نفر از اعضایهیأت علمی دانشگاه اصفهان بود که به دو گروه تجربی و شاهد تقسیم شدند. سپس آموزش استفاده از مهارت های دیالوژیکی در فرایند تدریس به عنوان مداخله بر روی گروه آزمایش اعمال شد و مداخله ای در گروه کنترل صورت نگرفت. جهت تعیین میزان کاربست مؤلفه های تدریس اثربخش توسط اعضایهیأت علمی, از پرسشنامه محقق ساخته خودارزیابی استادان در زمینه تدریس اثربخش در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون استفاده گردید. تحلیل داده ها با استفاده از آمار در دو سطح توصیفی(فراوانی, درصد, میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(آزمونTمستقل و زوجی) انجام شد. نتایج: در مرحله پیش آزمون و قبل مداخله, میانگین نمره کلی عملکرد تدریس اثربخش استادان گروه شاهد با (51/10± 26/100) وگروهتجربی با (78/11± 84/96) ازمجموع 120 نمره, تفاوتآماری معناداری (548/0=P) با یکدیگر نداشت؛ اما بعد از مداخله و آموزش مهارت های دیالوژیکی به استادان, ارتقای میانگین نمرات تدریس اثربخش استادان در گروه تجربی(با11/14± 77/107) نسبتبهگروهشاهد(28/14± 66/95)معنادار (028/0=P) بود. نتیجه گیری: استفاده از مهارت های دیالوژیکی در فرایند تدریس و یادگیری می تواند به اعضایهیأت علمی در اجرای مطلوب تدریس اثربخشکمک نماید و زمینه ای در جهت اثربخشی تدریس آنها فراهم نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسلامیان، حسن، میرشاه جعفری، سیدابراهیم، و نیستانی، محمدرضا. (1397). مطالعه تاثیر آموزش مهارت های دیالوژیکی به اعضای هیات علمی بر عملکرد تدریس اثربخش آنها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 18(81 )، 117-129. SID. https://sid.ir/paper/373727/fa

    Vancouver: کپی

    اسلامیان حسن، میرشاه جعفری سیدابراهیم، نیستانی محمدرضا. مطالعه تاثیر آموزش مهارت های دیالوژیکی به اعضای هیات علمی بر عملکرد تدریس اثربخش آنها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1397؛18(81 ):117-129. Available from: https://sid.ir/paper/373727/fa

    IEEE: کپی

    حسن اسلامیان، سیدابراهیم میرشاه جعفری، و محمدرضا نیستانی، “مطالعه تاثیر آموزش مهارت های دیالوژیکی به اعضای هیات علمی بر عملکرد تدریس اثربخش آنها،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 18، no. 81 ، pp. 117–129، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/373727/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button