مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

590
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

715
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل و رتبه بندی مهم ترین مؤلفه های ناتوانی یادگیری در بین دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 42 | صفحه پایان 69

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت ناتوانی یادگیری و همچنین رتبه بندی این عوامل در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس عادی شهرستان مریوان است. برای این منظور محقق از روش توصیفی-تحلیلی بهره گرفته است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان مقطع ابتدایی در دو پایه ی دوم و چهارم تحصیلی از مدارس عادی به تعداد 250 نفر بوده که محققان به کمک جدول کرجسی و مورگان نمونه ای به تعداد 145 نفر را به عنوان مشارکت کننده در پژوهش انتخاب نموده اند. جهت گردآوری داده های مورد توجه از آزمون استاندارد مشکلات یادگیری کلورادو ویلکات و همکاران استفاده شده که روایی آن به کمک نظر متخصصان مربوطه و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به مقدار 88/. به دست آمده است. در ادامه محققان جهت تأیید(ابزار پژوهشی) و تجزیه وتحلیل داده ها از تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم افزار لیزرل و آزمون کلموگرف اسمیرنف و آزمون های نا پارامتریک خی دو و آزمون رتبه بندی فریدمن بهره گرفته اند. نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت دانش آموزان از لحاظ عدم وجود ناتوانی یادگیری در حد مطلوبی است, همچنین تفاوت معناداری بین پایه ی تحصیلی و جنسیت دانش آموزان ازلحاظ ناتوانی های یادگیری به جز در مؤلفه ی مربوط به مشکلات ریاضی برای دختران مشارکت کننده که تا حدی تفاوت بین دو جنس معنادار بوده است, وجود ندارد. نهایتاً ازلحاظ رتبه بندی مؤلفه های ناتوانی یادگیری مؤلفه ی مشکلات مربوط به ریاضی در ردیف اول و مؤلفه ی مربوط به مشکلات خواندن فراگیران با میانگین کم تر در ردیف پنجم است. این نتایج گویای این مسأله است که مشکلات مربوط به ریاضی و خواندن به عنوان اولویت های اصلی نیازمند توجه و دقت معلمان و مسئولان مربوطه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمی، جمال، و بارخدا، جمال. (1397). تحلیل و رتبه بندی مهم ترین مؤلفه های ناتوانی یادگیری در بین دانش آموزان. ناتوانی های یادگیری، 8(1 (پیاپی 28) )، 42-69. SID. https://sid.ir/paper/375205/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمی جمال، بارخدا جمال. تحلیل و رتبه بندی مهم ترین مؤلفه های ناتوانی یادگیری در بین دانش آموزان. ناتوانی های یادگیری[Internet]. 1397؛8(1 (پیاپی 28) ):42-69. Available from: https://sid.ir/paper/375205/fa

    IEEE: کپی

    جمال سلیمی، و جمال بارخدا، “تحلیل و رتبه بندی مهم ترین مؤلفه های ناتوانی یادگیری در بین دانش آموزان،” ناتوانی های یادگیری، vol. 8، no. 1 (پیاپی 28) ، pp. 42–69، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/375205/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button